Lietuvoje naujai besikuriantiems verslams neretai tenka įveikti daug iššūkių norint įsitvirtini rinkoje, ypač skinantis kelią į užsienio šalis. Susidurti tenka ne tik su investicijų ar finansų klausimais, bet net ir su potencialių klientų stereotipais dėl mažiau žinomos šalies, ar lūkesčiais, kad produktas kilęs iš rytų Europos turėtų būti reikšmingai pigesnis. Su tokiais ir panašiais iššūkiais teko susidurti ir elektromobilių įkrovimo stoteles gaminančiai lietuvių bendrovei „Elinta Charge“. Tačiau per gana trumpą laiką jiems pavyko ne tik įžengti į daugumą Europos ir net keletą kitų rinkų, bet ir pelnyti prestižinį tarptautinį „RedDot“ produkto dizaino apdovanojimą.
„Elinta Charge“ vadovas Ignas Mikutis pabrėžia, kad pagrindinis jų prioritetas yra kokybės, išmanių technologinių sprendimų ir dizaino pusiausvyra produkto gamyboje.
„Per pastaruosius dvejus metus pasistūmėjome ypač reikšmingai, tačiau ne viskas buvo paprasta. Norėdami eksportuoti, kai kurioms rinkoms turėjome adaptuoti įkrovimo stoteles pagal konkrečius tų šalių reikalavimus. Prisitaikėme prie visiškai kitokio Norvegijos elektros tinklo, kai kuriose šalyse perėjome nuo 3G prie 4G, kitose –- dėl specifinių apsaugos reikalavimų teko reikšmingai pakeisti dalies gaminių parametrus nuo vyraujančių ES standartų ar net atskirai sertifikuoti produktus vietinei rinkai“, – atskleidžia I. Mikutis.
Anot jo, užsienio rinkose įmonei teko susidurti su potencialių klientų lūkesčiais, jog iš rytų Europos kilęs produktas turėtų būti reikšmingai pigesnis arba negalintis pretenduoti į „premium“ segmentą. Tačiau juos įveikti padeda atsakingai pasirenkami ir gerai Vakarų Europos įmonėms žinomi elektronikos komponentų gamintojai tokie kaip „Siemens“, „Phoenix Contact“ ar „Mennekes“.
Iššūkių netrūko ir vietinėje rinkoje
Ieškant investicijų Lietuvos rinkoje pagrindiniais iššūkiais įmonei tapo kapitalo pasiekiamumas ir subjektyvus investuotojų požiūris, jog elektromobilių įkrovimo stotelė yra tik techninės įrangos (angl. hardware) produktas. Tačiau pasak I. Mikučio, jos yra daiktų interneto (angl. internet of things) produktas – norint, kad stotelės teiktų pilnavertę naudą savininkui ar jo administratoriui, joms reikalinga operacinė sistema, programinė įranga bei interneto ryšys.
„Pradėję savo kelionę Lietuvos elektromobilumo rinkoje susidūrėme su investuotojų atsainumu remti techninės įrangos produktus, tad turėjome pasistengti norėdami juos įtikinti, kad mūsų produktuose dizainas, techninė ir programinė įranga yra neišskiriami komponentai. Mūsų gaminamos elektromobilių įkrovimo stotelės sujungia visus šiuos aspektus – tuomet sukuriamas tikrai kokybiškas ir išmanus produktas, kuriuo žmonės naudosis dar ilgai“, – teigia I. Mikutis.
Ambicingi ateities tikslai ir sėkmės paslaptys
Per dvejus metus „Elinta Charge“ padvigubino eksportuojamų rinkų skaičių, tarp kurių ne tik visos Baltijos ir Skandinavijos šalys, bet ir Italija, Portugalija, Vokietija, Olandija, Jungtinė Karalystė, Airija, kone visos Centrinės bei Rytų Europos šalys, o už Europos Sąjungos ribų – Izraelis, Ukraina. Įmonės apyvarta ir darbuotojų skaičius išaugo net tris kartus, o jų gaminamos stotelės atsirado beveik visose 60 savivaldybių Lietuvoje.
I. Mikutis teigia, kad įmonė neketina sustoti Europoje – gavus reikiamus sertifikatus, jau artimiausiu metu šis lietuviškas produktas turėtų atsirasti JAV, Kanadoje, Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir galbūt net tolimojoje Australijoje.
Be produktų tobulinimo ir sertifikavimo, bendrovė taip pat stengiasi plėsti ir teorines žinias. Įmonės vadovas džiaugiasi, jog prie sėkmės iš dalies prisidėjo ir VšĮ „Versli Lietuva“ rengtos „BrandLAB“ dirbtuvės, kurių metu rinkodaros, komunikacijos ir prekės ženklo ekspertų komanda jiems padėjo atrasti naujų būdų, kaip savo konkretų produktą patraukliai pateikti užsienio rinkoms.
„Dirbtuvių metu šiek tiek pasikartojome tai, ką jau esame mokęsi ar girdėję, gavome daug puikios teorijos, kurios kontekste tuomet galėjome įvertinti savo turimą produktą ir įmonės situaciją bei iš įvairių pusių išmėginti savo prekinį ženklą.
Labiausiai patiko tai, kad VšĮ „Versli Lietuva“ organizuoti mokymai buvo orientuoti į eksportą, o jų metu dirbome ir patirtimi dalinomės su kitomis įmonėmis, su kuriomis bendraujame ir toliau“, – džiaugiasi I. Mikutis.
Atstovas sako, jog po „BrandLAB“ dirbtuvių įmonė pasisėmė įkvėpimo drąsiau išryškinti visus įmonės privalumus – dizainą, inžinerinę kokybę, išmanumą – ir, nors niekada neslėpė jog yra lietuviškas gamintojas, priėmė sprendimą išdidžiai reprezentuoti Lietuvą ant pakuočių rašant „Proudly made in Lithuania“.