Nepaisant to, kad „SpaceX“ laimėjo konkursą ir su JAV Karinėmis oro pajėgomis pasirašė didžiulį kontraktą, Elonas Muskas neslepia savo pykčio: „Juk niekas nesiūlytų pirkti lėktuvų, kurie užtikrintų tik vieną skrydį ir po to nukristų į vandenyną. Tai būtų absurdas“.
Ir pagrindinė priežastis yra ta, kad „SpaceX“ atiteko 40 proc. kontrakte numatytų kariuomenės planuojamų 2022-2026 metais vykdyti nacionalinio saugumo misijų. Likę 60 proc. atiteko konkurentui – „United Launch Alliance“ (ULA).
Elonui tokia proporcija neatrodo teisinga ir savo argumentuotą nepasitenkinimą išreiškė socialiniame tinkle „Twitter“.
„Efektyviai pakartotinai panaudojamos raketos yra pagrindiniai dalykai, svarbūs tarpplanetinėms kelionėms ir „kosminei jėgai“. Kadangi jų raketos nėra pakartotinai panaudojamos, laikui bėgant taps akivaizdu, jog ULA [pasirinkimas] yra mokesčių mokėtojų pinigų švaistymas“, – rašo Elonas.
„Juk niekas nesiūlytų pirkti lėktuvų, kurie užtikrintų tik vieną skrydį ir po to nukristų į vandenyną. Tai būtų absurdas“, – tęsė Elonas.
ULA direktorius Tory Bruno išliko ramus ir tik šaltai pareiškė: „Sveikinu SpaceX laimėjus JAV Karinių oro pajėgų paskelbtą konkursą.“
„ULA yra malonu būti vienai iš dviejų konkurso nugalėtojų“, –pridūrė Bruno.
Tai ką čia laimėjo „SpaceX“ ir ULA? Abi šios kompanijos įveikė „Blue Origin“ bei „Northrop Grumman“ kompanijas ir nuo 2022-ųjų padės neseniai įkurtoms JAV Kosmoso pajėgoms įgyvendinti kosmoso misijas.
Ir laimėjimas yra didžiulis. Kaip praneša „CNBC“, planuoja kasmet tokioms misijoms skirti po maždaug 1 mlrd. JAV dolerių. Tad „SpaceX“ 40 proc. reiškia po 400 milijonų dolerių. Kasmet.
Žinoma, tokie skaičiai kol kas nėra visiškai tikslūs, bet dabar yra aiškiai žinoma, kad pagal šią sutartį yra numatytą, kad „SpaceX užsitikrino vieną paleidimą ir už jį gaus 316 mln., o ULA atliks du paleidimus ir gaus 337 mln. JAV dolerių.“
„CNN“ tvirtina, kad tai tėra tik pradžia ir „pasirašyti kontraktai tikrai apima didesnį kiekį paleidimų ir tuo pačiu sumas.“
Įdomu yra tai, kad „SpaceX“ jau ne pirmą kartą sukryžiuoja ietis su konkurentais. Štai 2019-aisiais „SpaceX“ pateikė ieškinį JAV Karinėms oro pajėgoms, dėl „neteisingai nustatytų laimėtojų“, kai 1 mlrd. JAV dolerių kontraktą pasidalijo „Blue Origin“, „Northrop Grumman“ ir tie patys ULA.
Visgi, per pastaruosius kelerius metus „SpaceX“ tokiuose konkursuose sekasi vis geriau ir tai yra dėl to, kad jie sugeba pakartotinai panaudoti raketas ir taip sumažinti skrydžių kaštus. Gerai žinoma, kad „Falcon“ raketas jau galima panaudoti ir po 5 kartus, kurios sugeba nusileisti ant plaukiojančių laivų-platformų, o ne tiesiog nukristi į vandenyną. Tai stipriai sumažina išlaidas ir padidina „SpaceX“ konkurencingumą.
ULA požiūris yra kitoks. Aljansas, kurį sudaro „Boeing“ ir „Lockheed Martin“, dirba prie masyvios „Vulcan“ raketų sistemos, kuri pakeis senstančias „Atlas“ ir „Delta“ raketas. Visgi, jos yra vienkartinės.
Kaip rašo „CNBC“, aljansas anksčiau yra tvirtinęs, kad galvoja apie galimybes po skrydžio „ore sugauti krentančių raketų variklius“ ir tam panaudoti parašiutus bei sraigtasparnius. Kol kas apie tai jokių žinių, ar tokia sistema ateityje iš vis egzistuos.
„SpaceX“ konkurentas tiki, kad jo naujos kartos raketų sistema darbą atliks puikiai. „Vulcan Centaur siūlys didesnį našumą ir įperkamumą. Tuo pačiu siūlys neprilygstamą patikimumą ir orbitinį tikslumą, kas leis užtikrinti patikimą ir tinkamu laiku pasiekiamą kosmosą“, – rašome ULA pranešime spaudai.