„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška, „Lietuvos geležinkelių infrastruktūros“ generalinis direktorius Karolis Sankovski ir ispanų „Elecnor S.A.“ geležinkelių valdybos direktorius Julen Gardeazabal Eguia pasirašė sutartį dėl Vilnius-Klaipėda geležinkelio ruožo elektrifikavimo.
Geriausią pasiūlymą tarptautiniame pirkimo konkurse pateikė jungtinės veiklos partneriai „Elecnor S.A.“ ir „Instalaciones Inabensa S.A.“. Sutarties vertė siekia 363,1 mln. Eur. Skaičiuojant vieno kilometro kainą, Lietuvoje elektrifikavimas kainuos 20 proc. mažiau, nei vidutinė pastarųjų metų kaina Europoje įgyvendintų projektų.
„Šiame ypatingos svarbos projekte mums pavyko pritraukti bene geriausius ir didelę patirtį turinčius Europos geležinkelių infrastruktūros statybos konsorciumus. Po kryptingų ir intensyvių derybų gavome labai konkurencingus pasiūlymus. Įgyvendinus šį projektą Lietuvos geležinkelių infrastruktūra bus pakelta į visiškai naują kokybinį lygmenį, sukuriant naują šalies infrastruktūros standartą, o tai leis ženkliai sumažinti krovinių ir keleivių vežimo veiklos sąnaudas“, – sako „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.
Elektrifikuojamas ruožas priklauso IXB koridoriui, kuris jungia pagrindinį Lietuvos krovinių ir logistikos centrą Klaipėdos jūrų uostą su sostine Vilniumi, o taip pat Baltarusija. Šio ruožo elektrifikavimo poreikis siejamas su didėjančiu traukinių eismo intensyvumu tarptautiniame IXB koridoriuje bei poreikiu didinti geležinkelių transporto konkurencingumą, naudoti aplinką tausojančius sprendimus.
Skaičiuojama, jog elektrifikavimas turės didelę ekologinę naudą – kasmet geležinkelio tinkle bus sudeginama 46 tūkst. tonų mažiau dyzelino. Socialinė ekonominė nauda dėl oro taršos sumažėjimo per visą eksploatacijos laikotarpį sieks apie 700 mln. eurų.
Be to, dėl mažesnių energijos sąnaudų (lyginant dyzelinu ir elektra varomus lokomotyvus) bei pigesnės riedmenų priežiūros bus sukurta apie 505 mln. eurų nauda transporto sektoriui.
Po elektrifikacijos vidutiniškai apie 150 tūkst. tonų per metus bus sumažinti į aplinką išmetamų teršalų kiekiai. Tai leis reikšmingai prisidėti prie pagrindinių Europos Sąjungos ir nacionaliniuose teisės aktuose iškeltų geležinkelio sektoriaus plėtros strateginių tikslų.
Planuojama, jog darbai bus baigti 2023 metais. Jau 2024 metais pagrindine šalies geležinkelių arterija – tarp Vilniaus ir Klaipėdos – traukiniai važiuos varomi ekologiškesne ir pigesne energija.
Įgyvendinus projektą, bendras išskleistas elektrifikuotų geležinkelio kelių ilgis Lietuvoje sudarys apie 35 proc. visų išskleistų kelių ilgio. Šiuo metu Lietuvoje elektrifikuota 9 proc. geležinkelio.
p>