Europos Parlamentas svarsto autorių teisių direktyvos pakeitimus, kurie galėtų įpareigoti tokias technologijų milžines, kaip „Google“ ar „Facebook“, dalytis pelnu su autoriais, kai paieškoje rodomi jų kūriniai. „Google“ Europoje jau ėmė eksperimentuoti ir parodė, kad įsigaliojus direktyvai, „Google“ paieška europiečiams liktų pustuštė – būtų matyti tik žodžiai, bet ne nuotraukos ar jų aprašymai.
Fotožurnalistas Jonas Staselis lankosi savo kolegos Sauliaus Žiūros parodoje „Vilniaus horizontai“. Čia matomos nuotraukos fotografui nieko neuždirba, lygiai taip pat, jeigu kažkas be sutarimo su autoriumi jomis dalintųsi socialiniuose tinkluose. Europos Parlamentas svarsto sugriežti tvarką, pagal kurią socialiniuose tinkluose būtų dalinamasi autoriniu turiniu, pavyzdžiui, nuotraukomis.
„Kitas pavyzdys, jūs užsidedate ant viršelio ar šiaip savo įrašą pagražinate fotografija ir mėnesis po mėnesio tampate influenceriu ar nuomonės lyderiu ir tada tam pačiam fotografui, tam pačiam „Facebook“ tenka žiūrėti, kaip dėka jūsų ir kolegų fotografijų jūs keliaujate į Trinidadą ir Tobagą ar dar kitur, o fotografas lieka kaip ir nieko neturintis, nes jis turėtų visiems duoti dovanų“, – kalbėjo J. Staselis.
Internautai Europos Parlamento siūlymą sutiko kaip grėsmę memams – internete plintantiems ironiškiems paveikslėliams, kurie pašiepia politikus, pramogų pasaulio garsenybes, visuomeninius judėjimus.
Pavyzdžiui, įsigaliojus europarlamentarų siūlymui, kadenciją baigusio Jungtinių Valstijų prezidento Baracko Obamos memas socialinių tinklų galėtų būti blokuojamas, nes jis yra sukurtas pagal 2011 m. padarytą nuotrauką, kai pirmoji amerikiečių pora atvyko vizito į Buckinghamo rūmus pas karalienę Elžbietą II. Kadangi tai yra autorinis „Reuters“ žurnalisto kūrinys, socialiniai tinklai galėtų blokuoti ne tik visas interkatyvias originalios nuotraukos kopijas ir pagal ją padarytą memą.
Europos Parlamentas taip pat svarsto įteisinti prievolę technologijų gigantėms, kaip, pavyzdžiui, „Google“ ar „Facebook“, gauti žiniasklaidos įmonių leidimus, jei norės, kad jų platformose būtų skelbiamos aktyvios nuorodos ir rodomas jų turinys.
„Google“ jau spėjo atlikti eksperimentą – keliems internautams Europoje paieškos rezultatus pateikė taip, kaip šie galėtų atrodyti įsigaliojus direktyvai – be nuotraukų, be trumpų straipsnių aprašymų. Tik nuoroda į pagrindinę svetainę.
Naująja įstatymo redakcija siekiama įpareigoti technologijų gigantes dalytis savo pajamomis su turinio kūrėjais. Prie direktyvų svarstymo europarlamentarai dar turėtų grįžti iki rinkimu gegužę.