Pirmasis dirbtinis Žemės palydovas „Sputnik“ pakilo iš Baikonūro kosmodromo Kazachstane. Anais laikais ši Centrinės Azijos valstybė priklausė Sovietų sąjungai. Vėliau iš to paties kosmodromo į kosmosą kilo ir Jurijus Gagarinas. Tačiau šiandien, nepaisant proverstinio glaudaus bendradarbiavimo kosmoso srityje, kazachai savo palydovą nusprendė kelti ne su rusiška raketa iš Baikonūro, o su „SpaceX“ raketa iš JAV, rašo „Ars Technica“.
Taigi, kazachai nusprendė į kosmosą iškelti nediduką savo kosminį palydovą „KazSaySat“ ir technologijų palydovą „KazistiSat“ ir tam pasirinko ne „Roskosmos“ paslaugas, o amerikiečius „SpaceX“.
Rusijos naujienų agentūra „Interfax“ antradienį paskelbė Kazachstano Gynybos ir kosmoso pramonės ministerijos atstovo spaudai Aseto Nurkenovo komentarą: „Priežastis šiam palydovui pasirinkti „Falcon 9“ buvo mažesnė kaina. Bendros sąnaudos yra komercinė paslaptis, kurios negalime atskleisti amerikiečių prašymu“.
A.Nurkenovas taip pat sakė, kad kazachai norėtų savo palydovus kelti iš Baikonūro, iš kurio kyla rusiškos „Sojuz“ ir „Proton“ raketos. Tačiau kazachų pasirinkimas parodo „Roskosmos“ padėtį konkuruojant su „SpaceX“: amerikiečiai vos per kelis metus iš Rusijos kosmoso agentūros atėmė praktiškai visą palydovų iškėlimo rinką pasiūlydami kur kas mažesnes iškėlimo sąnaudas ir didesnį paslaugų patikimumą.
Kazachstano palydovai kartu su kitu kroviniu į kosmosą bus keliami ne anksčiau nei lapkričio 19 dieną iš Vandenbergo karinių oro pajėgų bazės JAV, Kalifornijos valstijoje. Visą krovinio iškėlimo misiją koordinuoja bendrovė „Spaceflight“ ir tai bus ganėtinai svarbus įvykis „SpaceX“ veiklos kalendoriuje: šis įmonė pirmą kartą kels krovinį, sudarytą iš kelių dešimčių mažesnių palydovų.
Bendrovė „Spaceflight“, nusipirkusi visą konkrečios „Falcon 9“ raketos iškėlimo paslaugą, iškėlimui surinko daugiau nei 70 kosminių aparatų, kuriuos pateikė 35 skirtingos organizacijos. Palydovai bus keliami į su Saulės judėjimu sinchronišką Žemei artimą orbitą. Bus keliami 15 „microsat“ ir 49 „CubeSat“ formato palydovai – bendras atskirų krovinio vienetų kiekis bus didžiausias visoje amerikietiškų raaketų panaudojimo istorijoje.