Akį traukiantis dizainas – siekiamybė ne vienam internetinių svetainių ar kitų dizaino elementų kūrėjui, tačiau ar žinojote, kaip jūsų žvilgsnis gali įtakoti tai, kaip kuriamos patrauklios svetainės ar prezentacijos? Akių judesių sekimo technologijos leidžia duomenų analitikams tyrinėti, kaip vartotojai žiūri į ekraną ir kokius vizualius elementus pastebi pirmiausiai.
Verslo analitikos sprendimų kūrėjos „Tableau“ tyrimų vadovė Amy Alberts, turinti kognityvinės psichologijos magistrą ir ilgą laiką tyrusi, ką akių judesiai atskleidžia apie žmonių smegenis, tvirtina, kad tai, kas traukia mūsų žvilgsnį, iš principo yra mokslas.
Prieš kelerius metus „Tableau“ konferencijoje A. Alberts atliko akių judesių sekimo tyrimą su renginio dalyviais. Ji paprašė jų pažiūrėti į skirtingas prezentacijas, rodančias įmonės analitikos lenteles, o speciali įranga fiksavo jų žvilgsnių judėjimą. Tyrimas atskleidė įdomias įžvalgas.
Pasirodo, konferencijos dalyvių žvilgsnius pirmiausia patraukė analitikos lentelėse esantys dideli skaitmenys. Tyrimas atskleidė, kad reikšmingas buvo ne vien skaitmenų dydis, bet ir jų spalva – kuo didesnis kontrastas su fonu, tuo labiau mūsų akys krypsta į tai, kas užrašyta. Tai galioja ne tik skaitmenims, bet ir kitiems vizualiems puslapio elementams.
Pasak A. Alberts, kitas svarbus elementas mūsų akims – žmonių atvaizdai. „Mūsų smegenys yra sukurtos žvelgti į kito žmogaus veidą – tam tikros smegenų dalys yra skirtos vien tik žmonių veidų ir formų atpažinimui. Tad kitas tyrimo dalyvių žvilgsnius patraukęs elementas buvo būtent žmonių nuotraukos“, – komentuoja „Tableau“ analitikė.
Nors šie tyrimo rezultatai tik patvirtino mokslininkės hipotezes, paremtas ankstesnių tyrimų duomenimis, viena buvo netikėta ir pačiai A. Alberts. Pasirodo, tokie vaizdai, kaip įmonių logotipai ar ikonos, sulaukė kur kas mažiau konferencijos dalyvių dėmesio. Mažiau dėmesio, nei tikėtasi, sulaukė ir grafikų kreivės, rodančios intensyvų kilimą ar kritimą, išskyrus tas, kurios buvo derinamos su ryškiomis spalvomis ar dideliais skaitmenimis.
„Dizainą, vizualius elementus esame linkę vertinti iš emocinės pusės, tačiau, pasiremdami akių judesių sekimo technologijomis galime šiuo duomenis paversti kiekybiniais: tiksliai suprasti ir žinoti, kurie vizualiniai elementai domina vartotojus labiausiai. Tokios įžvalgos padėtų gerinti ne tik internetinių svetainių, bet ir prezentacijų, ataskaitų ar kitų duomenų dizainą. Vienas iš verslo analitikos pagrindinių uždavinių yra „prakalbinti“ duomenis, padaryti juos kuo aiškesniais, o šiuo atveju matome pavyzdį, kokia svarbi yra ir jų vizualinė pusė“, – tvirtina „Tableau“ atstovas Lietuvoje Darius Jonaitis.
Kita vertus, analitikai sutinka, kad akių judesių fiksavimas negali būti prilyginamas šimtaprocentiniam elementų pamatymui ar pateiktos informacijos supratimui. Tokius rezultatus būtų galima matuoti derinant su papildomais tyrimais, kiek stipriai žmonės koncentruojasi į jiems rodomus vaizdus ir geba juos prisiminti.
Akių judesių sekimo technologijų naudojimas sparčiai auga daugelyje sričių – nuo reklamų kūrimo ir rinkodaros iki automobilių saugumo sistemų. Skaičiuojama, kad ši rinka iki 2023 m. augs 29 proc. ir bus verta 1,4 milijonų JAV dolerių.