Nuo pat Krymo krizės pradžios 2014 metais, kai Rusija aneksavo Ukrainai priklausantį pusiasalį, JAV Kongresas pradėjo vis stipriau spausti JAV aeronautikos ir kosmonautikos pramonę liautis naudojus Rusijoje pagamintus raketinius variklius, rašo „Ars Technica“.
Kalbant konkrečiai – politikai spaudžia jungtinę įmonę „United Launch Alliance“ (ULA) ieškoti alternatyvų rusiškiems RD-180 varikliams, naudojamiems raketoje-nešėjoje „Atlas V“. Ši raketa nešėja, galinti pasigirti 100 procentu sėkmingais skrydžiais, naudojama daugeliui JAV karinių palydovų iškėlimui į kosmosą. Jau kito dešimtmečio pradžioje ULA ketina rusiškus variklius pakeisti amerikietiškais, netrukus amerikietiškų kosminio transporto parką turėtų papildyti ir kitos „grynai vietinės kilmės“ raketos, tad rusiškų RD-180 variklių gamintojai priversti ieškoti kitų produkcijos realizacijos rinkų. Ir jiems pavyko: surasti susidomėję pirkėjai Kinijoje.
Tiesa, naujieji klientai kelia šiokių tokių rūpesčių. Nors RD-180 gamyboje naudojamos technologijos yra bent 40 metų senumo, tai iki šiol yra vienas efektyviausių ir patikimiausių raketinių variklių pasaulyje: 3,8 MN keliamąją galią generuojantis variklis yra triskart galingesnis už bet kokį kinišką raketinį variklį.
„The Financial Times“ informuoja apie derybas dėl variklių technologijų tarp Rusijos įmonės „Energomaš“ ir Kinijos korporacijos „Great Wall Industry“. Šias derybas atidžiai stebi ir Rusijos, ir vakarų politikai. Amerikiečiai ir jų sąjungininkai susirūpinę, kad Kinija šias variklių technologijas gali panaudoti nebūtinai vien taikiems tikslams. Manoma, kad Kinijai galingi ir efektyvūs varikliai reikalingi naujai balistinių raketų kartai, galinčiai smogti JAV lėktuvnešiams. Nerimaujama ir Rusijoje: kinai variklius nori pirkti ne šiaip kaip klientai, kokiais buvo ULA. Jie nori ilgainiui patys gamintis šiuos variklius.
„Rusijoje suprantama, kad kinai nori ilgainiui išstumti juos iš raketinių variklių verslo“, – sakė Tarptautinio vertinimo ir strategijos centro Vašingtone (JAV) raketų technologijų ekspertas Rickas Fisheris.