Europos Komisija ir ES valstybės jau dešimtmetį žinojo, kad gerokai skiriasi laboratorijoje ir kelyje užfiksuotas dyzelinių automobilių išmetamo azoto oksidų kiekis, tačiau to laiku reikiamai neištyrė, o kilus skandalui tinkamai nenubaudė automobilių gamintojų. Tai sakoma antradienį priimtoje Europos Parlamento (EP) rezoliucijoje. Joje siūloma griežtinti automobilių sertifikavimą ir šio sektoriaus priežiūrą, taip pat užtikrinti testavimo centrų bei priežiūros institucijų nešališkumą.
Europarlamentarai apgailestauja, kad iki bendrovės „Volkswagen“ manipuliacijų programine įranga atskleidimo „jokia ES ar valstybės narės valdžios institucija neieškojo įtaisų ar neįrodė neteisėto išderinimo įtaisų naudojimo“. Jie piktinasi, kad net po kilusio skandalo Europos Komisija nepaprašė atsakingų nacionalinių institucijų imtis papildomų veiksmų ištirti ir ištaisyti padėtį, o ES valstybės neskyrė automobilių gamintojams nei finansinių, nei teisinių sankcijų.
Europarlamentarai ragina nedelsiant priimti ES taisykles, kurios įpareigotų automobilių taršą matuoti realiomis važiavimo sąlygomis ir užtikrintų, kad dalis testavimo metodologijos nebūtų prieinama gamintojams. Taip pat svarbu užtikrinti didesnį testavimo centrų bei priežiūros institucijų nepriklausomumą ir nešališkumą, įsitikinę EP nariai. Jie taip pat ragina automobilių savininkams kompensuoti nuostolius gamintojų lėšomis, be kita ko, numatant kolektyvinio ieškinio galimybę.
Savo ruožtu siūloma pakeisti Europos Komisijos struktūrą taip, kad už oro kokybę atsakingas komisaras rūpintųsi ir teršalų išmetimo politika. Pasiūlymui įkurti Europos automobilių rinkos priežiūros agentūrą europarlamentarai nepritarė.
Rezoliuciją parengė EP tyrimo komitetas, siekęs nustatyti automobilių gamintojų manipuliavimo taršos matavimo įranga aplinkybes.
Tą pačią dieną europarlamentarai pasiūlė transporto priemonių sertifikavimo taisyklių pataisas. Jie siekia įpareigoti ES valstybes kasmet tikrinti penktadalį rinkoje esamų automobilių modelių, ar jie atitinka reikalavimus. Be to, Europos Komisijai norima suteikti teisę tvirtinti nacionalines automobilių rinkos priežiūros programas.
Sertifikavimo taisyklių nesilaikantys automobilių gamintojai turi sulaukti veiksmingų, proporcingų ir atgrasančių sankcijų ES valstybėse, įsitikinę europarlamentarai. Jei to nepavyktų užtikrinti, jie siūlo suteikti Europos Komisijai teisę skirti administracinę baudą gamintojams, kuri siektų iki 30 tūkst. eurų už kiekvieną reikalavimų neatitinkančią transporto priemonę, sistemą, komponentą arba techninį mazgą.
ES taisyklių pataisoms pritarė 585 EP nariai, nepritarė 77, o susilaikė 19. Europarlamentarai atidėjo galutinį balsavimą siekdami suderinti galutinį teisės akto projektą su ES Taryba.