„Lietuvos geležinkeliai“ tapo pirmąja geležinkelių tinklo operatore iš buvusių Sovietų Sąjungos geležinkelių administracijų, kuri pradėjo naudoti nacionalinę krovinių vežimo kompiuterinę informacinę sistemą. Lietuvoje sukurti technologiniai sprendimai leis bendrovei visiškai kontroliuoti duomenis, susijusius su prekinių traukinių judėjimu, ir užtikrinti efektyvesnį krovinių vežimo valdymą.
Nauja informacinė sistema OPKIS (Operatyvioji krovinių vežimo informacinė sistema) jungia 68 geležinkelio stotis. Ji veikia visą parą, 7 dienas per savaitę ir perduoda informaciją apie prekinių traukinių bei krovinių judėjimą realiuoju laiku. Iki šiol tokius duomenis „Lietuvos geležinkeliai“ gaudavo iš Rusijoje sukurtos ir Latvijos geležinkelių skaičiavimo centre Rygoje eksploatuojamos sistemos.
„Buvome tik duomenų vartotojai, todėl negalėjome patys nuspręsti kokią informaciją ir kokia forma turime gauti. Antra vertus, visą informaciją apie krovinių judėjimą Lietuvos teritorijoje matydavo kitų šalių geležinkelių administracijos – tai mums irgi nebuvo priimtina“, - perėjimo prie savarankiškos sistemos priežastis vardija „Lietuvos geležinkelių“ IT centro vadovas Romualdas Kondratas.
OPKIS vykdo informacijos mainus tarp šalies prekių stočių, Lietuvos geležinkelių ir kitų šalių geležinkelių administracijų skaičiavimo centrų, kaupia ir teikia informaciją apie prekinių traukinių eismą, jų sudėtį bei vagonus. Sistema suteikia galimybę realiuoju laiku stebėti prekinių traukinių judėjimą Lietuvos teritorijoje. Tai leidžia geležinkelių stotims iš anksto pasiruošti sąstatų atvykimui, informuoti apie tai atitinkamas tarnybas. Be to, sistema padeda automatiškai skaičiuoti vagonų ridą (nuvažiuotą atstumą po vagono remonto), vesti jų gedimų apskaitą.
Savarankiškos krovinių vežimo kompiuterinės informacinės sistemos diegimą įgyvendino konkursą laimėjusi informacinių technologijų bendrovė „Blue Bridge“. Jos specialistai užtikrins ir nuolatinę šios sistemos priežiūrą.
„Vienas iš didžiausių iššūkių kuriant ir diegiant OPKIS buvo jos suderinimas su sudėtingomis kelias dešimtis metų tobulintomis kaimyninių valstybių sistemomis. Tačiau modernesnių technologijų pagrindu sukurtas sprendimas iš karto atvėrė ir naujų funkcinių galimybių – pavyzdžiui, bendrovė gali gauti įvairesnio pobūdžio informaciją apie krovinių judėjimą, be to, ją analizuoti būtent tokiais pjūviais, kokie aktualūs jos vadovams“, - sako „Blue Bridge“ projektų direktorius Andrius Dienys. Savarankiškos sistemos eksploatavimas „Lietuvos geležinkeliams“ suteiks ir papildomų jos pritaikymo variantų. Šiuo metu vyksta derybos su Klaipėdos uosto krovos kompanijomis dėl jų sistemų integravimo su OPKIS. Tai įgyvendinus šios bendrovės, kaip ir geležinkelio prekių stotys, duomenis apie vežamus krovinius gautų iš anksto.
„Lietuvos geležinkeliai“ įsteigti 1991 metais. Pernai bendrovė pervežė beveik 50 mln. tonų krovinių. Tai sudaro apie 45 proc. visomis transporto rūšimis 2005 metais Lietuvoje gabentų krovinių.