Artėjant mokslo metų pradžiai, į mokyklas vaikus išleidžiantys tėvai skirstosi į dvi barikadų puses. Vieni skuba mokyklinuko kuprinę sukrauti iki rugsėjo 1-osios, kiti kantriai laukia, kol praėjus bumui mokykliniams reikmenims bus pradėtos taikyti nuolaidos, tad prieš mokyklą įsigyja tik pačias būtiniausias priemones. Kasmet aktyvėjančios elektroninės prekybos atstovai tvirtina taip pat jaučiantys tėvų ir mokyklinukų antplūdį, tačiau priešingai nei fizinėse parduotuvėse, pas juos į krepšelį vis dažniau keliauja ne tik pieštukai ir kuprinės, bet ir kompiuteriai, planšetės.
Telekomunikacijų pramonės asociacijos (CTIA) tyrimų duomenimis, tarp mokyklai vaiką ruošiančių tėvų net 45 proc. planuoja ar jau yra vaikui nupirkę mobilųjį įrenginį, skirtą mokymuisi.
„Iškilmingas pasiruošimo mokyklai procesas, prasidedantis dar rugpjūčio pradžioje, bando ir tėvų, ir vaikų kantrybę – su mokyklų išduotais sąrašais tėvai apeina daugybę parduotuvių, kol randa geriausius kainos ir kokybės variantus, kurie dar turi praeiti ir paskutinį, svarbiausią – „patikimo vaikui“ kriterijų. Ieškodami efektyviausio būdo apsipirkti, tėvai vis dažniau šį procesą atlieka išmaniai – prisėdę prie kompiuterio ar mobiliojo telefono, kartu su vaikais virtualiai apsipirkinėja vis daugiau tėvų. Rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais mūsų elektroninės parduotuvės kompiuterių pardavimai įprastai į viršų šokteli net iki 52 proc.“, – sako 1a.lt direktorius Vaidotas Rutkauskas, pastebintis, kad pirkinių krepšelyje kartu su kuprine ir pieštukais vis dažniau nugula ir kur kas solidesnė prekė – kompiuteris.
2015 m. rugpjūčio–rugsėjo mėnesiais parduotuvė skaičiavo apie 52 proc. paaugusius nešiojamų ir stacionarių kompiuterių, 36 proc. – monitorių pardavimus, lyginant su įprastais vidutiniais pardavimų rezultatais kitais metų mėnesiais, o šiemet planuojamas 20–30 proc. augimas. Šių dviejų mėnesių pardavimai įprastai sudaro apie 26 proc. visų metinių kompiuterių pardavimų.
Anot e. prekybos specialisto, tokia tendencija kasmet turėtų tik stiprėti, kadangi jaunėja ir vaikų, kuriems pirmą kartą nuperkamas kompiuteris, amžius. CTIA tyrimų duomenimis, net 71 proc. tėvų sutinka, kad mobilieji įrenginiai atveria vaikams daugiau galimybių mokytis, o 32 proc. mano, kad tokie įrenginiai turi būti privalomi ir klasėse, tad savo atžalą kompiuteriu aprūpina vis ankstesniame amžiuje.
Nors apsipirkimas mokyklai – vienas iš svarbesnių mokyklinuko įvykių, o visas procesas vyksta su atidžiu vertinimu „patinka-nepatinka“, tendencijos rodo, kad būtent kompiuterio pirkimą tėvai palieka sau ir tikėtina, kad su vaiku šio pirkinio išvis nederina. Anot V. Rutkausko, tai galima pastebėti iš apsipirkimo laiko: „Išanalizavę savo pirkėjų įpročius, pastebėjome, kad rugpjūčio–rugsėjo mėnesiais vykstantis kompiuterių pirkimo procesas dažniausiai atliekamas darbo dienomis jau po darbo valandų, mėgstamas laikas – po 20 val. Galima spėti, kad tokiu metu nemaža dalis mokyklinio amžiaus vaikų jau ruošiasi nakties miegui, tad tėvai turi puikią progą patys atsakingai išsirinkti geriausiai poreikius atitinkantį kompiuterį, kuris dažnai būna skirtas visai šeimai, ne tik mokinukui“. Panašios tendencijos pastebimos ir užsienio šalyse, CTIA duomenimis, po 20 val. kompiuterį ar planšetę perka 20 proc. tėvų, tarp 17 ir 20 val. – 29 proc.
Lygindamas pardavimų rezultatus visose Baltijos šalyse, V. Rutkauskas pastebi, kad Latvijoje prekyba kompiuteriais tais pačiais mėnesiais aktyvesnė ne tik „1a“, bet visose e. parduotuvėse. „Pardavimai Latvijoje aktyvesni nei, pavyzdžiui, Estijoje dėl paprastos priežasties – elektroninių prietaisų pardavimai šioje šalyje užima didžiausią dalį visų internetinėse parduotuvėse nuperkamų prekių, todėl ir taip aktyvūs pardavimai pasiruošimo mokyklai metu dar padidėja“, – pastebi V. Rutkauskas. Tuo tarpu Estijoje daugiausiai internetu įsigyjama su mada susijusių daiktų, elektronikos pardavimai įsitvirtinę antroje vietoje.
Stiprėjančią tendenciją prekes internetu bet kokiu metų laiku įsigyti patvirtina ir Lietuvos statistikos departamentas, kurio duomenimis, 2014 m. šalyje internetu pirko ar užsisakė prekių ir paslaugų 25 proc. visų interneto vartotojų, 2015 m. – jau 29 proc., tad augimo tikimasi ir šiemet. Teigiama, kad namų ūkio reikmenis įsigyja 40 proc. mėgėjų apsipirkti internete.