Laikai, kai prieš pradedant kurti verslą, būdavo rekomenduojama pasirašyti verslo planą, įsivertinti atsiperkamumą ir tik tuomet galbūt pradėti verslą – jau praeityje. Idėja, greitis ir sėkmingas investuotojų pritraukimas – bene svarbiausi startuolio raktažodžiai.
Pranešime žiniasklaidai rašoma, kad „Minimal viable product“ (MVP) – taip angliškai vadinamas startuolio pirmasis etapas, kai verslo idėja per ribotą laiko tarpą patikrinama realioje rinkoje, su realiais vartotojais.
Taigi, kol verslo plane galima tik teoriškai numanyti, ar idėja bus sėkminga, MVP atveju – viskas išbandoma realybėje, gaunant atsakymus, ar verslo idėja veikia, ar verta ją vystyti bei kokios korekcijos reikalingos. Verslo planas, su teorine sėkmės galimybe, nebeįtikina verslo angelų ar rizikos kapitalo fondų, norinčių pamatyti realią kuriamo verslo vertę ir naudą, tad MVP sėkmė tampa būtina investuotojų pritraukimo sąlyga.
Startuolio „Fleet“ pirmajam MVP kūrimo etapui vadovavęs „NFQ Technologies“ projektų padalinio vadovas Aurimas Junčis dalinasi patirtimi ir atvirauja apie iššūkius, su kuriais teko susidurti.
„Kartais partneriai į mus kreipiasi su idėjomis, kurios iš pat pradžių atrodo beveik neįmanomos. Prieš metus turėjome atvejį, kai sulaukėme prašymo per mėnesį sukurti Amerikoje veikiančią ekspeditorių platformą, sprendžiančią skaidrumo, saugumo ir konkurencingumo klausimus. Komandą sudarė 6 programuotojai, išsibarstę po tris žemynus – kas reiškia ne tik tris skirtingas laiko zonas, bet ir skirtingus mentalitetus bei kalbos barjerus. Tarkim, tai, kas yra „greitai“ Lietuvoje, nebūtinai reikš tą patį laiko tarpą Amerikoje. Lietuviai dirba labai greitai! Arba tai, kaip mes esame įpratę bendrauti darbe, gali būti įžeidimu kitos kultūros žmogui. Todėl visiems komandos nariams reikėjo būti ypač lankstiems.“
„Fleet“ MVP buvo įgyvendintas ypatingai greitai, vos per mėnesį. Šiuo atveju greitis ir buvo reikšmingas faktorius, lėmęs sėkmingą investicijų pritraukimą.
Rugsėjo mėnesį startavusi ekspeditorių platforma „Fleet“, kurios pirmajam MVP sukūrimo etapui vadovavo „NFQ Technologies“, paskelbė sulaukusi papildomos 4 mln. JAV dolerių investicijos. Prie projekto vystymo prisidėjo rizikos kapitalo fondas „Hunt Technology Ventures“ kartu su „NFQ“, „Placid Ventures“, „David S. Hunt“, „1517 Fund“, „Latam Partners“, „GrowthX Fund“, „Telegraph Hill Capital“ ir kt.
Sėkmingam startuolio vystymui svarbios ne tik investicijos, bet ir turimas „know-how“. „Fleet“ patikėjo vienas „PayPal“ įkūrėjų, pirmasis išorinis „Facebook“ investuotojas Peter Thiel, prisidedantis prie šio MVP vystymo tiek investicijomis, tiek sukauptomis žiniomis. „Fleet“ verslo konsultantų komandoje ir buvęs „Airbnb“ verslo operacijų direktorius Georg Bauser bei buvęs „Fedex“ ir „UPS“ CIO Ron Berger, šiuo metu „Fleet“ užimantis COO pareigas.
Šiuo metu „Fleet“ platforma apjungia daugiau nei 6000 ekspeditorių Amerikoje, suteikiant vartotojams galimybę nesudėtingai palyginti jų kainas, reitingus, paskaityti maždaug 1500 vartotojų atsiliepimų ir sekti krovinius. Iki šiol toks procesų skaidrumas smulkiam ir vidutiniam verslui buvo neįmanomas. „Fleet“ platforma didina ekspeditorių konkurencingumą, taip sumažinant procesų klaidų tikimybę ir padedant vartotojams sutaupyti maždaug 20 proc. pervežimo išlaidų. Ekspeditoriams ši platforma taip pat naudinga, nes leidžia lengviau pasiekti smulkųjį ir vidutinį verslą bei valdyti sandorius vienoje vietoje.
„Fleet” statuolio idėją sugalvojo amerikietis Max Lock, pastebėjęs tarptautinės logistikos kompleksiškumą, kai dar būdamas moksleiviu bandė importuoti maisto pakuotes.
„Pervežimų ir logistikos srityje iki šiol dar daug kas veikia neišnaudodami šiuolaikinių technologijų, tad paskutiniu metu kuriasi daug startuolių, siekiančių efektyvinti logistikos procesus, išnaudojant šiandienines technologines galimybes. Štai net „Amazon“ neseniai paskelbė teiksiantys jūrinių siuntų ekspedijavimo paslaugas. „Fleet“ projekto tikslas – supaprastinti tarptautinį krovinių gabenimą, užtikrinant vartotojams aukštesnės kokybės paslaugas ir mažesnes kainas. Tai ambicingas uždavinys – didžiausias iššūkis pradžioje buvo tai, jog ekspeditoriai ir pervežimo paslaugų tiekėjai kol kas dar nelabai technologiškai pažangūs, tad sunku greitai ir efektyviai gauti duomenis, reikalingus platformų integracijai“, – pasakoja „NFQ Technologies“ vadovas Paulius Insoda.