Daugiau nei trečdalis 18–29 metų amžiaus Lietuvos gyventojų ketina kurti savo verslą arba aktyviai svarsto šią galimybę. Vyrai ir moterys tokiam žingsniui pasiryžtų dėl ganėtinai skirtingų priežasčių. Tačiau ir vieni, ir kiti mano, kad verslo pradžiai labiausiai reikalingas pradinis kapitalas. Tokius duomenis atskleidė tyrimas apie šalies jaunimo verslumą.
Kurti savo verslą ketina arba apie tai intensyviai galvoja net 35 proc. 18–29 metų amžiaus šalies gyventojų. Svarstančių šiuos variantus vyrų buvo šiek tiek daugiau nei moterų – atitinkamai 38 ir 32 proc.
„Šiandien labai daug diskutuojama apie jaunimo verslumą. Ir nors įmonių kūrimą bei vadovavimą joms visuomenė dažniau sieja su vyriškos giminės atstovais, tyrimo duomenys atskleidžia, kad versle norėtų suktis nemaža dalis moterų. Jos tai daro ne be reikalo – Pasaulio banko duomenimis, Lietuvoje labai palanki aplinka moterims verslininkėms. Šalies rodiklis pasaulinį viršija beveik 1,5 karto“, – sako Ainis Kavaliauskas, bendrovės „Microsoft Lietuva“ generalinis direktorius.
Pasak A. Kavaliausko, tyrimo rezultatai taip pat parodė, kad nuosavo verslo labiau norėtų vyresni, didesnes pajamas gaunantys, tad greičiausiai daugiau patirties darbo rinkoje įgiję ir labiau susiformavusius ateities lūkesčius turintys jaunuoliai. Galimybę kurti verslą svarsto 40 proc. 25–29 metų ir mažiau nei trečdalis 18–24 metų amžiaus apklausos dalyvių. 64 proc. norinčiųjų savo verslo uždirba daugiau kaip 579 eurus per mėnesį.
Vyrai ir moterys vardijo skirtingas priežastis, kodėl norėtų turėti nuosavą verslą. Didžioji dalis – 62 proc. – vyrų teigė nenorintys dirbti kitiems. Tokį atsakymą žymėjo 54 proc. moterų. Tačiau net 61 proc. jų sakė, kad verslą kurtų nes nori realizuoti save. Taip teigusių vyrų buvo 39 proc.
Paklausti, ko labiausiai reikia verslo pradžiai, net 79 proc. apklausos dalyvių paminėjo pradinį kapitalą, 67 proc. – verslo planą, 58 proc. – genialią idėją. Pradinio kapitalo svarbą akcentavo ir tie tyrimo dalyviai, kurie neketina pradėti savo verslo. Būtent jo trūkumas sulaiko didžiąją dalį – 57 proc. vyrų ir 52 proc. moterų – nuo šio žingsnio. 47 proc. vyrų dar stabdo rizikos baimė, o 49 proc. moterų – žinių, kaip kurti verslą, trūkumas.
„Verslo kūrimas apima daugybę procesų – nuo idėjos išgryninimo iki sėkmingo valdymo. Šiems procesams itin svarbūs turimi informacinių technologijų įgūdžiai. Jie būtini norint gauti tiek valstybinių, tiek privačių institucijų teikiamas paslaugas, tiek naudotis moderniomis verslo valdymo sistemomis. Pagilinus žinias šioje srityje, norintiems imtis iniciatyvos būtų kur kas drąsiau“, – dėsto A. Kavaliauskas.
Tyrimą apie Lietuvos jaunimo verslumą bendrovės „Microsoft“ užsakymu atliko komunikacijos planavimo agentūra OMD. Jame dalyvavo 402 18–29 metų amžiaus interneto vartotojai.