Kas antra Lietuvos bendrovė patirtų reikšmingus finansinius nuostolius, jei jų IT sistemos sutriktų ilgiau nei parai. Tačiau tik mažuma verslo atstovų turi specialių priemonių, kurios pagreitintų tokių incidentų likvidavimą bei IT sistemų funkcionalumo atstatymą, atskleidė kritinės IT infrastruktūros įmonės BAIP užsakymu, rinkos tyrimų bendrovės „Nielsen“ atlikta apklausa.
Tyrimo duomenimis, beveik 80 proc. bendrovių yra įvertinusios IT sistemų sutrikimo rizikas, o 60 proc. jų patirtų ženklius finansinius nuostolius, jei sistemos neveiktų ilgiau nei 24 valandas. Nepaisant to, tik 3 proc. įmonių turi verslo tęstinumo planus tokiems atvejams ir vos daugiau nei dešimtadalis (13 proc.) jų yra pasirūpinusios trukdžių šalinimo ir greito duomenų atstatymo įrankiais.
„Iš tyrimo galima spręsti, kad nepertraukiamas IT sistemų darbas verslui yra itin svarbus, o įmonių keliami reikalavimai verslo tęstinumui – labai aukšti. Tačiau pasirengimas efektyviai spręsti IT sistemų incidentus Lietuvoje nėra adekvatus tokiems lūkesčiams ir, lyginant su pasaulinėmis tendencijomis, yra vis dar nepakankamas“, – konstatavo BAIP sistemų integravimo grupės vadovas Nerijus Šarnas. Pagrindinė šalies bendrovių prevencinė IT sistemų sutrikimo priemonė yra atsarginių duomenų kopijų (backup) darymas, kurias, tyrimo duomenimis, atlieka 82 proc. įmonių. Pasak N. Šarno, esant rimtiems incidentams, to gali nepakakti. „Incidentų likvidavimas be verslo tęstinumo plano ir greito duomenų atstatymo įrankių (Disaster Recovery) yra ilgas ir neprognozuojamas procesas, o tai gerokai padidina nuostolių tikimybę. O būtent verslo tęstinumo bei IT sistemų funkcionalumo atstatymo planas padėtų sumažinti dėl incidentų patiriamus nuostolius, išsaugoti įmonės klientus bei reputaciją“, – sakė BAIP sistemų integravimo grupės vadovas.
Tyrimo duomenimis, beveik pusėje įmonių (47 proc.) už sklandų IT sistemų darbą atsako dalinai įmonės padalinys ir dalinai samdomas paslaugų teikėjas. Vertinant bendrovių sudarytas sutartis su BAIP, net 80 % klientų kelia reikalavimą incidento atveju atstatyti prarastą funkcionalumą greičiau nei per 24 valandas. BAIP atstovas atkreipė dėmesį, kad kiekvienais metais pasaulyje incidentų dėl programinės ir techninės įrangos veikimo sutrikimų daugėja. Europos Sąjungos tinklo ir informacinio saugumo agentūros ENISA duomenimis, 61 proc. Europoje įvykusių reikšmingų incidentų, sutrikdžiusių organizacijų veiklą, buvo sistemų gedimai (t. y. techninės ir programinės įrangos sutrikimai). Kaip parodė Ponemon instituto bei kompanijos IBM atliktas pasaulinis tyrimas, 2013–2014 m. laikotarpiu bendrovių nuostoliai dėl prarastos arba pavogtos „jautrios“ ar konfidencialios informacijos išaugo 15 proc.
Minėto pasaulinio tyrimo duomenimis, patikimiausia priemone, padedančia sumažinti nuostolius dėl duomenų praradimo ir nutekėjimo, laikoma stipri duomenų apsauga, reakcijų į incidentus planas ir verslo tęstinumo užtikrinimo priemonės. Ponemon Instituto ir IBM tyrimo vertinimu, labiausiai duomenų praradimui jautrūs sektoriai yra farmacija, finansai ir sveikatos apsauga, mažiausiai – mažmeninė prekyba. 2014 m. lapkričio mėnesį atlikto „Nielsen“ tyrimo metu buvo apklausti 100 didžiausių Lietuvos įmonių atstovai, atsakingi už IT padalinio tikslus ir biudžetą.