Lietuvoje įgyvendinamas pirmasis išsamus elektroninės valdžios padėties tyrimas, padės įvertinti šiuo metu viešajame sektoriuje teikiamų paslaugų prieinamumą elektroninėje erdvėje, jų kokybę bei plėtros perspektyvas. „Microsoft“ inicijuotą tyrimą atlieka Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) ir Vilniaus universiteto UNESCO Tarptautinis žinių ekonomikos ir žinių vadybos centras (TŽC).
Pagrindinis tyrimo „E.valdžios būklė Lietuvoje ir perspektyvos“ tikslas – nustatyti, ar šiuo metu Lietuvoje formuojama viešųjų elektroninių paslaugų sistema yra kryptinga bei orientuota į ilgalaikę perspektyvą. Jį ketinama atlikti 4 pjūviais: viešojo administravimo efektyvumo didinimo, korupcijos prevencijos, paslaugų prieinamumo bei kylančių rizikų.
„E.valdžios projektų įgyvendinimas iš esmės prilygsta plataus masto valstybės valdymo reformai, kuri, tinkamai įgyvendinta, padeda ženkliai padidinti institucijų veiklos efektyvumą ir išvengti viešajam sektoriui būdingų problemų – lėto piliečių aptarnavimo, korupcijos, bereikalingų biurokratinių barjerų“, - sako Lietuvoje viešintis „Microsoft“ viceprezidentas Rytų ir Vidurio Europai Vahe Torossian.
Pasak jo, kaip ir bet kuri reforma e.valdžios iniciatyvų įgyvendinimas reikalauja nuodugnios situacijos analizės. Išsamių šios srities studijų iki šiol Lietuvoje nebuvo atlikta ir tai gali tapti kliūtimi plėtojant vieningą elektroninių paslaugų sistemą. „Microsoft“ nusprendė inicijuoti tyrimą, kuris užpildytų šią spragą.
Tyrimą vykdyti patikėta LLRI ir TŽC specialistams. Jie atliks šiuo metu į elektroninę erdvę jau perkeltų paslaugų analizę, įvertins Lietuvoje įgyvendinamus e.valdžios projektus pagal sėkmingą užsienio šalių, pavyzdžiui Didžiosios Britanijos, Airijos, patirtį, pateiks rekomendacijas dėl tolimesnių jų vystymo krypčių bei potencialių rizikų. Tyrimą planuojama užbaigti ir rezultatus paskelbti šių metų rudenį.
„Vien tik valstybės institucijų interneto svetainių sukūrimas ir dokumentų formų perkėlimas į jas dar nereiškia, kad e.valdžios projektai vykdomi sėkmingai. Tam, kad atsirastų efektyvi e.valdžia, būtina kurti vieningą elektroninių paslaugų sistemą, kuri palengvintų ryšius ne tik su piliečiais, bet ir tarp pačių institucijų“, - teigia TŽC direktorius Renaldas Gudauskas.
Jo tvirtinimu, norint to pasiekti, reikalinga aiški vizija ir kryptys. Antraip Lietuvoje gali pasikartoti atvejai iš pasaulinės praktikos, kai be tinkamos analizės ir planavimo investuotos didelės lėšos į technologijas neatnešė reikšmingesnių pokyčių.
E.valdžios terminu yra apibrėžiamas informacinių ir komunikacinių technologijų (kompiuterių, interneto, mobiliųjų įrenginių ir pan.) naudojimas viešajame sektoriuje, siekiant pagerinti valstybės organizacijų veiklos efektyvumą, valdymą, supaprastinti piliečiams ir verslui teikiamų paslaugų prieinamumą.