Siekiant palengvinti ir pagreitinti Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos darbą, sukurta rizikos valdymo informacinė sistema.
„Sistemą sudaro 3 posistemės: rizikos valdymo, objektų atrankos ir veiklos planavimo. Sukūrėme ją tam, kad inspektoriams būtų lengviau ir paprasčiau planuoti savo darbus, o energiją skirti ten, kur labiausiai jos reikia“, – sako aplinkos viceministrė Daiva Matonienė.
Rizikos valdymo posistemė skirta rizikos veiksniams nustatyti, įvertinti ir valdyti. Iki sistemos sukūrimo rizikos buvo valdomos darbuotojams pildant lenteles, kuriose buvo nurodomi rizikos veiksniai, jų poveikis, atsiradimo tikimybė ir siūlymai, kaip jas valdyti. Vėliau skyriuose vykdavo visų pateiktų rizikos veiksnių aptarimas ir tik aptarus rizikos veiksnius galutinis sąrašas buvo pateikiamas už rizikos valdymą atsakingam asmeniui.
Sukūrus sistemą kiekvienas darbuotojas gali pateikti bet kokias rizikas, kurių kiti darbuotojai negali nei ištrinti, nei pakeisti nustatytų rizikingumo laipsnių. Suvedus riziką į sistemą, ją iš karto mato už rizikos valdymą atsakingas inspekcijos darbuotojas. Priklausomai nuo rizikos laipsnio nustatomos rizikos valdymo priemonės.
Jei ta rizika kritinė – į jos valdymą reaguojama iš karto, jei ne – siūloma jos valdymo priemonė perduodama į veiklos planavimo posistemę ir, priklausomai nuo rizikos poveikio, paplitimo, įtraukiama į atitinkamo padalinio darbo planą arba tiesiog stebima.
Objektų atrankos posistemė apima ypatingų ir neypatingų statinių bei techninių prižiūrėtojų ir statybos rangovų rizikingumo vertinimą, jų surūšiavimą pagal rizikingumo laipsnį, rizikingiausių, kuriems turi būti skirta priežiūra, t. y. patikrinimai, sąrašų sudarymą.
Surinkusi iš skirtingų inspekcijos informacinių sistemų gaunamą informaciją apie statinių, statybos dalyvių veiklų vykdymą pažeidžiant teisės aktų reikalavimus ir įvertinusi turimus duomenis, sistema pagal rizikingumo laipsnį sudaro tikrintinų ypatingų ir neypatingų statinių, statybos rangovų ir techninių prižiūrėtojų sąrašus.
Sudaryti sąrašai perduodami padalinių vedėjams, kurie priskiria už patikrinimą atsakingus asmenis, nustato patikrinimo priemones ir terminus, gali stebėti, kaip vyksta patikrinimai.
Veiklos planavimo posistemė skirta inspekcijos veiklos ir jos padalinių darbo planų sudarymui, jų vykdymo stebėsenai ir rezultatų matavimui. Sukūrus šią informacinę sistemą inspekcija ne tik greičiau ir objektyviau galės kaupti, analizuoti ir vertinti turimus duomenis, vertinti statybos dalyvių veiklą, bet ir sumažins administracinę naštą savo darbuotojams.
Iki šiol inspekcijos darbuotojai informaciją apie darbo planų įvykdymą periodiškai rinkdavo ir teikdavo kuruojantiems subjektams sudarydami lenteles. Įdiegus sistemą dalį duomenų sistemą surenka automatiškai.
Tikimasi, kad nuo 2015 m. sausio 1 d. sistema automatiškai rinks beveik visą veiklos stebėsenai reikalingą informaciją.