Laiku neapmokėta sąskaita už pokalbius telefonu gali pakenkti asmens kredito istorijai nemažiau nei delsimas mokėti lizingo ar bet kurias kitas įmokas. Įrašai apie pradelstus mokėjimus ateityje gali apsunkinti galimybę gauti paskolą ar išsimokėtinai įsigyti buitinę techniką.
„Pastebime, kad dalis gyventojų pakankamai ribotai supranta pasekmes, jei vėluos vykdyti savo įsipareigojimus. Neretas užmiršta, kad jo įsiskolinimai yra fiksuojami ir matomi kitoms bendrovėms. Įrašą apie delsimą apmokėti elektros sąskaitą matys bankas, nemokėjimą telekomunikacijų bendrovei – lizingo įmonės, o skolas už šildymą – draudimo bendrovės, – teigia kreditų biuro „Creditinfo“ generalinis direktorius Andrius Bogdanovičius. – Visa tai, kaip yra vykdomi finansiniai įsipareigojimai, įrašoma kredito istorijoje.”
Asmeninė kredito istorija formuojama kiekvienam 18 metų amžiaus sulaukusiam Lietuvos gyventojui. Ji susideda iš dviejų dalių – finansinių įsipareigojimų ir mokėjimų istorijos. Finansiniai įsipareigojimai – tai įvairūs kreditai bankuose, lizingo, kredito unijose ar greitų bei vartojimo kreditų bendrovėse. Mokėjimų istorija – tai pradelsti mokėjimai už šiuos kreditus ir mokėjimai už kitas paslaugas – telekomunikacijų, elektros, komunalines, draudimo, kabelinės televizijos ir panašūs.
Įprasta, kad vėluojantiems sumokėti įmokas už mobilųjį ryšį ar kitas paslaugas vartotojams taikomos mažiau palankios sąlygos. Tai patikrinti gali kiekviena įmonė ar privatus asmuo, su kuriais žmogus sudarė ar planuoja sudaryti sutartį.
„Jei vartotojas nemoka komunalinių, lizingo, draudimo ar kitų įmokų, jo mokumu gali būti suabejota. Kai jis norės sudaryti mobiliojo ryšio paslaugų sutartį, gauti paskolą studijoms, išsimokėtinai įsigyti planšetinį kompiuterį, jam teks mokėti didesnes palūkanas. Pasitaiko, kad tokiems vartotojams paslaugos iš vis nesuteikiamos“, – teigia „Creditinfo“ vadovas.
Telekomunikacijų bendrovės „Bitė Lietuva“ generalinis direktorius Chrisas Robbinsas pastebi, kad dalis žmonių delsia mokėti tikėdamiesi, kad po kelių mėnesių vienu pavedimu padengs visą sumą. „Apie skolą visuomet pirma informuojame savo klientus SMS žinutėmis, laiškais ar skambučiu. Jei klientas bendradarbiauja, kartu su juo ieškome galimų sprendimų. Tuo tarpu sąskaitų neapmokant piktybiškai, ši informacija perduodama į kreditų biurą ir taip tampa kredito istorijos dalimi“, – teigia „Bitės“ vadovas.
Bendrovės duomenimis, iš visų jai vėluojančių apmokėti sąskaitą vartotojų pusė yra 18–30 metų amžiaus. „Jaunimo tarpe skolininkų yra daugiau nei kitose amžiaus grupėse, tačiau skirtumas nėra didelis. Pastebime, kad skolingų jaunuolių skaičius vis mažėja“, – sako bendrovės generalinis direktorius Chrisas Robbinsas.
„Bitė Lietuva“ vadovas vartotojams pataria prieš priimant sprendimą dėl naujų paslaugų ar prekių įsigijimo pirmiausia įvertinti, kiek lėšų prireiks įmokoms mokėti ir pabandyti bent mėnesį išsiversti su liekančia pajamų dalimi. Be to, patartina numatyti, kaip keisis pajamų ir išlaidų santykis po kelių mėnesių, pavyzdžiui, prasidėjus šildymo sezonui ar išaugus įmokai už nuomojamą būstą.