Elektros skirstymo bendrovės AB LESTO klientams tiekiamos elektros energijos kokybės rodikliai 2012 metais buvo geriausi per šalies nepriklausomybės laikotarpį – vienam vartotojui vidutiniškai (nevertinant stichinių reiškinių poveikio) teko 76,67 minutės per metus be elektros, tai yra 9,5 proc. mažiau nei 2011 m. Taip pat 5,4 proc., iki 1,06 karto, sumažėjo ir elektros energijos tiekimo nutrūkimų skaičius vienam vartotojui.
Tokie LESTO elektros energijos tiekimo kokybės rodikliai lenkia Europos Sąjungos šalių vidurkį – vidutiniškai vienam europiečiui vidutiniškai tenka apie 100 minučių be elektros energijos ir 1,8 elektros tiekimo nutrūkimo, nevertinant stichinių reiškinių poveikio.
„Labiausiai prie elektros energijos tiekimo kokybės rodiklių gerėjimo prisidėjo LESTO investicijos į skirstomojo tinklo modernizavimą, požeminių kabelių linijų tiesimą, taip pat sklandesnis operatyvinių brigadų darbo organizavimas, perėjimas prie vieno aptarnavimo telefono 1802, automatinės elektros tiekimo perjungimo sistemos, – teigia Virgilijus Žukauskas, AB LESTO Elektros tinklo tarnybos direktorius. – Be abejonės, LESTO tęsia kryptingas investicijas į skirstomąjį tinklą ir kasmet patvirtina vis ambicingesnius siektinus elektros energijos tiekimo rodiklius.“
Pasak Elektros tinklo tarnybos direktoriaus, sutrikimų elektros tinkle visiškai išvengti neįmanoma, tačiau palaipsniui modernizuojant tinklą, elektros tiekimo kokybė toliau gerės. Gamtos stichijos yra pagrindinė priežastis, sutrikdanti elektros tiekimą ir lemianti nepatogumus gyventojams.
Šalyje apie 30 procentų skirstomųjų tinklų yra miškingose vietovėse, elektros linijos čia dažnai nukenčia dėl virstančių medžių ar laidus liečiančių medžių šakų. Norint šias linijas pakeisti kabeliais, kurie būtų apsaugoti nuo gamtos stichijų padarinių, reikėtų investuoti daugiau nei 3 mlrd. Lt. 2012 m. LESTO investicijos į skirstomojo tinklo modernizavimą sudarė 159,6 mln. Lt, tai 15 proc. daugiau nei 2011 m. Per metus nutiesta 1243 km kabelių linijų.
„Už dingusią elektrą dažnai atsakomybė tenka ir gyventojams, nevykdantiems savo prievolės genėti ir prižiūrėti medžius ar kitus želdinius greta elektros skirstymo linijų. Vagystės iš skirstomojo tinklo įrenginių ar neatsargus elgesys greta jų – kita priežastis, lemianti elektros tiekimo sutrikimus. Gyventojai visus planuojamus darbus elektros linijų apsaugos zonose privalo iš anksto derinti su LESTO“, – sako V. Žukauskas.
Geriausiu elektros energijos patikimumu džiaugiasi Vilniaus regiono gyventojai – sutrikimų čia būna mažiausiai, jie būna trumpiausi, kadangi sostinėje plačiausiai išplėtotas kabelių skirstomasis tinklas. 2012 m. vienam Vilniaus regiono gyventojui vidutiniškai teko 55,35 minutės be elektros energijos. Daugiausia nuostolių skirstomajam tinklui gamtos stichijos padaro miškingose vietovėse, taip pat pajūryje, kur vėjai būna stipriausi.
Gyventojai, ypač gyvenantys nutolusiose vietovėse, apie elektros tiekimo sutrikimus turėtų pranešti bendruoju klientų aptarnavimo telefonu 1802. Siekiant greičiau nustatyti tinklo gedimo vietą ir atstatyti elektros tiekimą, klientų aptarnavimo specialistai gali paprašyti nurodyti vartotojo kodą arba tikslius elektros energijos pirkimo – pardavimo sutartį sudariusio asmens duomenis. LESTO įdiegta nuotolinio dispečerinio valdymo sistema automatiškai užfiksuoja gedimus vidutinės įtampos tinkle, kuriuo elektros energija tiekiama didesniam vartotojų skaičiui (mieste, miestelyje ar gyvenvietėje).
Gedimų atvejais elektros energijos tiekimo atstatymo darbai organizuojami pagal prioritetus – pirmiausia šalinami gedimai vidutinės įtampos tinkle ir tie gedimai, kurie elektros tiekimo sutrikimus lemia didžiausiam vartotojų skaičiui, objektams su sudėtingais technologiniais procesais, objektams, kur nutrūkus elektros energijos tiekimui gali kilti pavojus žmonių sveikatai ar gyvybei, visuomeninės paskirties objektams. LESTO operatyvinės brigados, kad nustatytų gedimo vietą, turi fiziškai apžiūrėti elektros oro liniją, kurioje užfiksuotas sutrikimas, arba aplankyti nuo keleto iki keliolikos transformatorinių, išsidėsčiusių plačioje miesto erdvėje, kai gedimas fiksuojamas kabelių tinkle. Dažnai vien tam, kad būtų nustatytos gedimų vietos elektros linijose, darbuotojams tenka pėsčiomis apeiti dešimtis kilometrų nepalankioms oro sąlygomis – todėl gedimų šalinimas užtrunka. Tokiais atvejais itin svarbi gyventojų pagalba – matydami pažeidimus skirstomajame tinkle (kibirkščiuojančius ar nutrauktus laidus, pažeistus įrenginius, užvirtusius medžius ar kt.), jie turėtų pasirūpinti savo saugumu ir nedelsdami apie gedimo vietą pranešti LESTO trumpuoju numeriu 1802.