Praėjusią savaitę bankrutavo bendrovė „A123 Systems“ – aukštos energijos, ilgam nuotoliui pritaikytų elektromobilių baterijų pionierė. Dėl šio bankroto elektromobilių pramonėje nuvilnijo abejonių šios transporto rūšies perspektyvomis bangos. „Besivystančiai elektromobilių pramonei tai yra žingsnis atgal“, – pareiškė technologijų išradėjas, Le Mano 24 val. lenktynių pilotas, Jungtinės Karalystės premjero Tonio Bleiro (Tony Blair) ministrų kabinete inovacijų ministro postą užėmęs Polas Dreisonas (Paul Drayson).
Jo bendrovė „Drayson Racing Technologies“ kuria sportinius elektromobilius, kuriuose A123 technologijos vaidino ypatingai svarbų vaidmenį. Tarp daugybės bankrutavusios A123 partnerių – taip pat ir amerikiečių koncernas „General Motors” bei vokiečių BMW.
„Dėl pasakiškos kokybės baterijų „A123 Systems“ buvo vertinama nepaprastai gerai, – tvirtina P. Dreisonas. – Jų fantastišką produkciją savo elektromobiliuose naudojome neatsitiktinai. Šis bankroto atvejis iliustruoja, kaip dabar yra sunku išlikti ir klestėti ekologiškai švarių technologijų pramonėje. Tai – labai neraminantis ženklas. Jei ruošiamės mažinti išmetamųjų dujų emisijas, tokių kompanijų reikia kaip gryno oro.“
„A123 Systems“ produkcijos unikalumas – ličio geležies fosfato baterijų katodai su narvelio tipo nanostruktūromis. Toks molekulinio lygmens origamis sudaro sąlygas ličio atomams įeiti ir išeiti įkraunant ar iškraunant baterijos energiją, nekenkiant plėtimuisi ir traukimuisi, tad, lyginant su įprastinėmis ličio baterijomis, šie akumuliatoriai pajėgdavo atlaikyti 10 kartų daugiau energijos ciklų.
Inovacija sulaukė 249 mln. JAV dolerių injekcijos iš Didžiosios Britanijos Energetikos ministerijos. Deja, apie 132 mln. JAV dolerių bendrovė skyrė bankroto procesams. Įmonė tikisi konkurentams „Johnson Controls“ parduoti savo turtą (dvi gamyklas Mičigano valstijoje ir vieną Kinijoje) už 125 mln. JAV dolerių. Tiesa, kadangi bankroto procedūros dar tik prasidėjo, nuspėti, kas nutiks su bendrovės produkcijos linija kol kas keblu.
Kodėl bendrovė buvo priversta bankrutuoti? Manoma, jog didžioji dalis kaltės gula ant menkų elektromobilių pardavimų JAV: nuo 2011 m. anapus Atlanto parduota tik 50 tūkst. naujų elektromobilių. Tad „A123 Systems“ nepajėgė tenkinti kredito grąžinimo sąlygų. Kiti bendrovės bankroto priežasčių ieško aukštose produkcijos kainose.