Vertinant pastaruosius septynerius metus Lietuvoje veikiančių atskirų verslo segmentų reputaciją, aukščiausiu reputacijos indeksu mūsų šalyje pasižymėjo mobiliojo ryšio verslo sektorius. Tačiau per šiuos metus krito parduotuvių ir prekybos centrų bei finansines paslaugas teikiančių įmonių reputacija. Tai parodė rinkos tyrimų kompanijos TNS LT atliktas tyrimas, kurio metu buvo analizuojama keturių verslo sektorių, kurių paslaugomis dažniausiai naudojasi gyventojai, reputacija visuomenėje ir jos pokyčiai nuo 2005-ųjų metų iki dabar.
Reputacijos indeksas skaičiuojamas pagal TNS kompanijos sukurtą ir patentuotą TRI*M tyrimo metodiką. Nustatant atskiro verslo sektoriaus reputacijos indeksą, vertinami tokie pagrindiniai aspektai kaip bendra reputacija visuomenėje, palanki respondento asmeninė nuomonė, ar jis ir ateityje ketina pasitikėti konkretaus verslo segmento įmonėmis, kaip vertina jų pasiekimus, prekių ir paslaugų kokybę.
Remiantis šiemet atlikto TRI*M tyrimo rezultatais, mobiliojo ryšio tiekėjų reputacijos indeksas per septynerius metus kilo vienu punktu ir dabar sudaro 49. Prekybos centrų ir parduotuvių reputacijos rodiklis nuo 2005-ųjų sumažėjo 18 punktų ir šiuo metu siekia 30, bankų – 10 punktų ir yra 41. Šiemet į tyrimą įtrauktų draudimo bendrovių reputacijos indeksas 2012 m. siekė 38 punktus.
„Verslo atstovų reputacija mūsų šalyje neretai tapatinama su jų įvaizdžiu. Tačiau, jei palankus įvaizdis įmonėms padeda pritraukti vartotojus, tai tik ilgus metus kuriama ir visuomenėje besiformuojanti reputacija skatina juos išlikti lojaliais ilgą laiką. Tikėtina, kad dabartinius reputacijos rodiklius galėjo nulemti nuolat augantys šalies vartotojų poreikiai ir lūkesčiai atskiriems verslo sektoriams. Be to, dabar vartotojai turi didesnes pasirinkimo galimybes, taip pat gali lyginti įmonių prekes, paslaugas, aptarnavimą ir kitus veiklos aspektus ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio šalyse, kuriose lankosi trumpam arba gyvena kurį laiką“, – teigia TNS LT vyresnioji projektų vadovė Jurgita Račkytė-Vilimė.
Per pastaruosius septynerius metus mūsų šalies mobiliojo ryšio bendrovių reputacijos indeksas išliko stabilus. Šiemet jis ne tik aukščiausias iš visų tirtų Lietuvos verslo sektorių (49), bet ir yra didesnis už Europos vidurkį, kuris siekia 41. Įdomu tai, kad per septynerius metus mobiliojo ryšio tiekėjai ypač padidino pasitikėjimą jais tarp senjorų, kurie šių bendrovių reputaciją dabar vertina žymiai palankiau nei 2005-aisiais.
Lietuvos prekybos centrų ir parduotuvių reputacijos indeksas, lyginant su Europos vidurkiu, yra mažesnis 20-čia punktų. Iš keturių tirtų verslo sektorių, jų šių metų rodiklis taip pat yra mažiausias. Apklausti gyventojai nepalankiausiai vertina prekybos centrų ir parduotuvių prekių ir paslaugų kokybę. „Respondentai vertino dažniausiai lankomas parduotuves didmiesčiuose ir kaimuose. Tačiau per septynerius metus žmonių lūkesčiai dažniau keliaujant tiek po Lietuvą, tiek užsienyje, yra išaugę. Todėl natūralu, kad smuko ir šio segmento vertinimas – tai ypač akivaizdu lyginant miestų ir kaimų gyventojų atsakymus“, – sako J. Račkytė-Vilimė.
Bankų ir finansines paslaugas teikiančių įmonių reputacijos indeksas, Lietuvoje šiemet siekiantis 41, palyginti su 2005-aisias, sumažėjo, tačiau yra aukštesnis už Europos vidurkį, kuris sudaro 35 punktus. Tiesa, jis nesiekia pasaulio bankų reputacijos indekso vidurkio, kuris yra 53. Nepaisant neseniai įvykusio banko „Snoras“ bankroto, šalies gyventojų pasitikėjimo bankais rodiklis išliko aukštas.
Šiais metais pirmą kartą į šalies verslo sektorių reputacijos tyrimą buvo įtrauktos ir draudimo bendrovės. Draudikų reputacijos indeksas sudaro 38, t. y. 7 punktais mažiau negu pasaulio vidurkis. Gyventojai visus draudimo bendrovių reputacijos aspektus vertino gerai arba vidutiniškai, tačiau vengė itin aukštų vertinimų.
Reputacijos indekso tyrimas atliktas 2012 m. kovo–balandžio mėnesiais. Jo metu apklausta pusė tūkstančio Lietuvos gyventojų, kurių amžius siekia nuo 18 iki 74 metų. Tyrimo metu buvo teiraujamasi respondentų nuomonės apie prekybos centrą ar parduotuvę, kurioje jie dažniausiai lankosi, banką ar kitą finansinių paslaugų įmonę, mobiliojo ryšio ir draudimo bendrovę, kurių paslaugomis jie daugiausiai naudojasi.
TNS LT priklauso tarptautinei tyrimų kompanijai TNS Global, kuri turi sukaupusi daugiau nei 60 metų patirtį rinkos tyrimų ir įžvalgų srityje. TNS atstovybės yra įsikūrusios daugiau nei 80-yje pasaulio šalių Europoje, Pietų ir Šiaurės Amerikoje, Azijoje ir Ramiojo vandenyno regione, Afrikoje ir Viduriniuose Rytuose.