Lietuvoje žmonės vis dažniau atsiskaito internetu ir skiria tam vis didesnes sumas. Ypač daug perkama kelionių ir bilietų. Tai rodo mokėjimų įstaigos „EVP International“ surinkti duomenys.
Bendrovė „EVP International“, administruojanti įmokų surinkimo sistemą mokejimai.lt, ištyrė pirmųjų šių metų ir 2011-ųjų pusmečių rezultatus. Pirmiausia buvo atsižvelgiama į tai, ar atsiskaitymuose dalyvavo įmonės, veikusios ir prieš metus, ir šįmet.
„Norėjome daugmaž objektyviai pažvelgti į atsiskaitymų internetu Lietuvoje tendencijas. Dėl to atmetėme projektus, kurie numatytuoju laikorpiu atsirasdavo ir dingdavo“, – sakė UAB „EVP International“ generalinis direktorius Kostas Noreika.
Pagal šią metodiką, atsiskaitymų už keliones ir bilietus bendra suma augo net 144 proc., o atsiskaitymų kiekis 36 proc. Atsiskaitymų turizmo agentūroms, bilietų ir viešbučių rezervavimo portalams vidurkis per metus šoktelėjo 63 proc. – nuo 139 litų pirmąjį 2011 m. pusmetį iki 226 litų pirmąjį šių metų pusmetį.
Daugiau pinigų žmonės Lietuvoje išleidžia ir internetinėse elektronikos prekių parduotuvėse. Atsiskaitymų šioje kategorijoje vidurkis šiais metais viršijo 513 litų (pernai pirmąjį pusmetį buvo 370 litų – padidėjo beveik 39 proc.). Bendra atsiskaitymų suma už kompiuterius, buitinę techniką, navigacijos įrangą ir panašias prekes pagal šį skaičiavimą padidėjo beveik 78 proc., o atsiskaitymų skaičius – beveik 30 proc.
Gerokai dažniau žmonės internetu užsakinėja gėles ir prekes naminiams gyvūnams. Atsiskaitymų skaičius per metus padidėjo bemaž 92 proc., o bendra atsiskaitymų suma – daugiau nei 80 proc. Tuo tarpu šioms prekėms išleidžiamų pinigų vidurkis padidėjo nežymiai – kiek daugiau nei 3 proc.
Auga atsiskaitymas pramogų, muzikos ir vaizdo portaluose. Per metus atsiskaitymų kiekis išaugo daugiau nei 63 proc., o suma – beveik 58 proc. Tiesa, atsiskaitymų vidurkis sumažėjo 3,39 proc. – nuo 12,21 lito 2011 m. iki 11,81 lito 2012-aisiais.
Grožiui ir higienai 2012-aisiais išleidžiama beveik 61 proc. daugiau pinigų nei tą patį laikotarpį 2011 metais. Šios kategorijos atsiskaitymų padaugėjo beveik 36 proc. Vidutiniškai už kosmetikos ir dantų priežiūros priemones išleidžiama suma nuo beveik 135 litų padidėjo iki 145 (7,38 proc.).
Tuo tarpu už automobilių detales, padangas ir kosmetiką šįmet vidutiniškai mokama beveik 28 proc. mažiau nei pernai (buvo 176 litai, dabar – 138). Tačiau šios kategorijos atsiskaitymų padaugėjo daugiau nei 99 proc., o bendra suma išaugo beveik 45 proc.
Smarkus augimas pastebimas ir atsiskaitant už įvairias edukacines ir mokslines prekes bei paslaugas. Įvairiems mokslams ir asmenybės tobulėjimui pirmąjį 2012-ųjų pusmetį žmonės išleido beveik 78 proc. didesnę sumą nei pernai tuo pačiu metu. Atsiskaitymų už kelių eismo taisyklių metodologines priemones, kalbų pamokas, seminarus, mokslo darbus ir referatus padaugėjo daugiau nei 74 proc. Vidutiniškai šiai kategorijai prekių ir paslaugų išleidžiama suma padidėjo beveik penktadaliu – nuo 15 litų 2011 metais iki beveik 18 litų šįmet.
Iš viso buvo ištirta 365 skirtingi projektai 25 atsiskaitymų internetu kategorijose. Buvo skaičiuojama bendra atsiskaitymų suma, atsiskaitymų kiekis ir atsiskaitymų vidurkis 2011 ir šių metų pirmaisiais pusmečiais.
„Ši statistika gana objektyviai atspindi vartojimo tendencijas, tačiau apskritai paslaugų teikėjų ir pardavėjų internetu kiekis ir sumos didėja labai smarkiai. Tiesa, norint ištirti elektroninės prekybos – ir pardavimų, ir vartojimo – tendencijas, reikia išanalizuoti labai didelius kiekius duomenų, gauti duomenis iš visų mokėjimų įstaigų, elektroninės prekybos portalų“, – sako „EVP International“ vadovas K. Noreika.