Europos Sąjungos (ES) Teisingumo teismas, nagrinėdamas Austrijos elektroninės parduotuvės bylą, nusprendė, kad dabar plačiai paplitusi tvarka, kai pirkėjas apie prekių pardavimo, grąžinimo ir garantijos sąlygas informuojamas tik pateikiant jam nuorodą internete, neatitinka ES teisės reikalavimų.
Pasak Andriaus Iškausko, advokatų kontoros „Baltic Service Company“ advokato, teismo išaiškinimas reiškia, kad klientų informavimą turės gerinti ir Lietuvos interneto prekyvietės.
„Esame įpratę, kad perkant internete pažymime, kad sutinkame su pardavėjo sąlygomis, kurias galima pažiūrėti paspaudus nuorodą. Teisingumo teismas nusprendė, kad to nepakanka. Taip pateikiamos sąlygos vėliau gali būti pakeistos, o nuorodos pateikimo nepakanka, kad pirkėjas būtų gerai informuotas apie visas pirkimo sąlygas“, – sakė advokatas A. Iškauskas.
Elektroninę prekybą reglamentuoja Europos Parlamento ir Tarybos Nuotolinės prekybos direktyva. Ji numato, jog pirkėjas turi gauti informaciją apie tiekėjo tapatybę, pagrindines prekių ar paslaugų ypatybes, prekių ar paslaugų kainą, įskaitant visus mokesčius, jei reikia, pristatymo kainą, sutarties atsisakymo teisės galiojimą ir kita.
„Pagal direktyvos reikalavimus, visą šią informaciją pirkėjas turi gauti raštu ar kita jam tinkama ir prieinama ilgalaike forma. Tokį reikalavimą pardavėjas gali įgyvendinti pagrindines sąlygas pateikdamas raštu, elektroniniame laiške arba suteikęs galimybę pirkėjui parsisiųsti iš svetainės sąlygas, galiojančias sandorio sudarymo metu“, – teigė A. Iškauskas.
Teismo nagrinėtoje byloje konfliktas kilo, nes vartotojas tik gavęs sąskaitą už paslaugas sužinojo, kad atsisakė sutarties atsisakymo teisės ir negali jos nutraukti. Su tuo pirkėjas formaliai sutiko, varnele pažymėjęs „Sutinku su sąlygomis“.
„Ko gero, išvengti tokių problemų ir užtikrinti, kad žmonės gaus visą informaciją ir galės ją išsaugoti, lengviausia būtų ją pirkėjui išsiunčiant elektroniniu paštu arba svetainėje patalpinant PDF formato failą su galiojančiomis sąlygomis ir pasiūlant jas parsisiųsti. Sprendimas visai nereiškia, kad pirkėjai turi pasirašyti popierines sutartis. Jis elektroninės prekybos nesuvaržo“, – sakė advokatas A. Iškauskas.
Ši byla pradėta nagrinėti į Austrijos teismus pirkėjui kreipusis dėl bendrovės „Content Services“ paslaugų. Ši bylą pralaimėjo Vienos prekybos teisme ir sprendimą apskundė Vienos Aukščiausiajam teismui, kuris, manydamas, kad bylai išspręsti būtinas Nuotolinės prekybos direktyvos išaiškinimas, kreipėsi į Teisingumo Teismą.