KPMG transporto ekspertų vertinimu, iki 2025 metų pasaulyje apie 15 procentų registruojamų naujų automobilių bus elektromobiliai. Daugiausiai šių ekonomiškų ir ekologiškų automobilių riedės kylančių rinkų keliais, o Kinija taps didžiausia pasaulio automobilių pardavimo ir eksporto šalimi. Tokius duomenis skelbia vienos didžiausių pasaulyje audito ir finansinių konsultacijų bendrovės KPMG atliekama tradicinė tarptautinė automobilių pramonės vadovų apklausa.
„Palyginus rezultatus, gautus apklausus lyderiaujančius viso pasaulio automobilių pramonės vadovus, su ankstesniais metais, matome, kad automobilių pramonė tvirtai nežino, kuria kryptimi ji vystysis. Tačiau visiškai aišku, kad pasaulio rinkų poreikis ir mada judės elektromobilių link. Tiesa, kaip greitai elektromobilių populiarumas augs, priklausys ir nuo daugelio technologinių veiksnių“, – sako Domantas Dabulis, KPMG partneris Baltijos šalyse.
Nepaisant to, kad didžioji dauguma – net 76 proc. apklausos dalyvių – svarbiausiu faktoriumi, lemiančiu pirkėjų sprendimą, laiko automobilio kuro sąnaudas, o taip pat naują madingą tendenciją pirkti vadovaujantis ekologiškumo kriterijais (65 proc.). Du trečdaliai automobilių rinkos profesionalų nesitiki, kad brangstantys degalai, ekologiškos tendencijos ir kitos madingos vartojimo kryptys per artimiausius 15 metų sugebės elektromobilių pardavimus pakelti tiek, kad jie užimtų daugiau nei 15 proc. rinkos. Tyrimo duomenimis, išimtimi gali tapti Tolimųjų Rytų rinkos – ypač Kinija, taip pat Japonija, kuriose elektromobiliais po 15 metų gatvėse važinės neabejotinai daugiau nei 15 proc. visų vairuotojų.
Didesnę nei visame pasaulyje elektromobilių skvarbą prognozuoja Azijos, Kinijos, Japonijos, Korėjos automobilių pramonės profesionalai. Japonai tikisi, kad jų gatvėmis riedės ketvirtadalis (25 proc.) šių ekologiškų transporto priemonių. O amerikiečiai, priešingai, mano, kad naujų elektromobilių rinkoje po 15 metų bus ne daugiau nei 6–10 proc. „Tokie skirtumai sietini su vartotojų įpročiais skirtingose šalyse ir degalų kainų skirtumais“, – komentuoja KPMG partneris Baltijos šalyse D. Dabulis.
Viena pagrindinių problemų – automobilių gamybos ir prekybos kompanijų vadovai nėra tikri tuo, kuri kuro technologija bus optimaliausia ir vyraujanti varyti elektrinius automobilius apie 2025-uosius.
Automobilių rinkos ekspertai prognozuoja, kad rinkoje pirmaus hibridiniai automobiliai ir pritrauks daugiausia investicijų: pirmaujančios technologijos bus visiški hibridai ir plug-in (elektra įkraunamų hibridų) versijos, o automobiliai, elektros gamybai naudojantys vandenilį, bus trečioje vietoje pagal populiarumą.
„Ateities technologijos kol kas nėra iki galo aiškios ir patiems automobilių pramonės milžinams. Šių metų apklausa rodo, jog respondentai įžvelgia baterijų ir vandenilinių automobilių technologijų tobulėjimą, ir vandeniliu varomų automobilių technologija būtų labiau pageidaujamas pasirinkimas. Tačiau, nepaisant pozityvumo, netikrumas išlieka“, – komentuoja D. Dabulis.
Remiantis statistine informacija, elektromobilių Lietuvoje yra nedaug, skaičiuojama jog iš viso jų šiuo metu yra apie 30, o hibridinių automobilių skaičius nesiekia 1 tūkstančio. „Tikėtina, kad pasaulinės tendencijos neaplenks Lietuvos ir elektromobilių dalis naujų automobilių rinkoje artės link prognozuojamo Vakarų Europos lygio, t. y. 6–10 proc. iki 2025 metų“, – teigia KPMG partneris Baltijos šalyse D. Dabulis.
Lyginant su 2010 metų KPMG analogiška apklausa, šių metų tyrimas parodė, jog pertekliniai gamybos pajėgumai ir produkcijos perteklius išlieka svarbūs faktoriai, o daugiau kaip pusė respondentų mano, jog Kinija jau 2016-aisiais gamins daugiausia automobilių pasaulyje ir šioje rinkoje bus didžiausias gamybos perviršis.
Apklausa parodė, jog augant miestams augs ir miesto automobilių paklausa. Vadinamasis miesto mobilumas yra sparčiai augantis klausimas, ypač JAV ir Japonijoje, kuriose daugiau nei 60 procentų respondentų tiki, jog miestų plėtra turės įtakos automobilių dizainui ir naudojimui. Vokietijoje, stebėtinai, tik 38 procentai laikosi šios pozicijos.
Šis tyrimas-apklausa atliekamas jau 13 kartą, apklausiant daugiau nei 200 pasaulio automobilių pramonės vadovų. 47,5 proc. respondentų dirba Europos, Artimųjų rytų ir Afrikos rinkose, 31 proc. – Azijos regione, 21,5 proc – Amerikos žemynuose. 97,5 proc. apklausos dalyvių atstovauja didžiausius pasaulio automobilių pramonės gigantus, kurių metinės pajamos viršija 100 mln. JAV dolerių, o kas penktas dirba bendrovėse, kurių metinės pajamos yra daugiau nei 10 milijardų JAV dolerių.