Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) dar kartą atkreipė dėmesį į „dramblį kambaryje“, kitaip tariant, seniai žinomą problemą dėl mobiliojo ryšio paslaugų pirkimo. VPT teigė nustačiusi, kad viešosios organizacijos dažnai renkasi didžiausią nuolaidą telefonų aparatams siūlančius operatorius, nors pačių telefonų kainos yra nepagrįstai išpūstos.
Atlikto tyrimo metu VPT nustatė, kad operatoriai savo pasiūlymuose taiko nevienodas telefonų modelių kainas, kurios gali skirtis iki 40 proc. Tokiu būdu viešųjų pirkimų konkurse dalyvaujantis operatorius, dirbtinai padidinęs įrangos kainą ir tuo pat metu pasiūlęs jai didesnę nuolaidą, įgyja konkurencinį pranašumą. Vis dėlto, kaip pažymi VPT, net ir didesnę nuolaidą gavęs pirkėjas sumoka brangiau.
Apie tai, kad šalyje veikiantys mobiliojo ryšio operatoriai taiko skirtingas telefonų kainas, galima matyti net jų svetainėse. Pavyzdžiui, telefono „HTC HD7“ kaina be sutarties svyruoja nuo maždaug 1460 iki 2300 litų, „Nokia E7“ kaina be sutarties – nuo maždaug 1900 iki 2700 litų. Akivaizdu, kad norėdamos laimėti, dideles telefonų kainas nustačiusios mobiliojo ryšio bendrovės vėliau gali pasiūlyti ir didesnes nuolaidas.
Kad būtų išvengta tokių operatorių gudrybių, VPT apskritai siūlo perkančiosioms organizacijoms ryšio paslaugas ir įrangą pirkti atskirai. Taip operatoriai negalėtų paslėpti įrangos kainos ryšio paslaugų mokestyje, o įstaigos tiksliai žinotų, už ką jos moka pirkdamos ryšio paslaugas. Jau anksčiau VPT yra skelbusi, kad dėl neefektyvių mobiliojo ryšio viešųjų pirkimų kasmet iššvaistoma mažiausiai 26,6 mln. litų biudžeto lėšų.
Telekomunikacijų bendrovės „Tele2“ atstovo spaudai Andriaus Baranausko teigimu, didžiąja dauguma atvejų valstybinės įstaigos perka ir ryšio paslaugas, ir telekomunikacijų įrangą. Jo nuomone, atskirti šias dvi sritis būtų logiška ir naudinga pačioms įstaigoms. „Juk nevažiuojate pirkti automobilio į degalinę, nes dėl jo jums geriau gali patarti automobilių salone. Juk degalinės darbuotojai gali būti suinteresuoti parduoti galingesnę ir daugiau kuro naudojančią transporto priemonę“, – palyginimą pateikė A. Baranauskas.
Jis taip pat pažymėjo, kad jei perkančiosios organizacijos laimėtoją išrenka vertindamos suteikiamos nuolaidos įrangai dydį, tai arši konkurencija tarp mobiliojo ryšio bendrovių gali privesti iki absurdiškų situacijų, kai telefonai bus įkainoti vos ne po milijoną litų, o jiems suteikiamos nuolaidos sieks kone 100 proc.