Informacijos apie rinkoje vyraujančias kultūrines nuostatas, vietinio verslo ypatybes, teisinę aplinką, kontaktų su vietinėmis įmonėmis, galimais verslo partneriais trūkumas, patirties darbo su užsienio šalių rinkomis stoka, kalbos barjeras ir t. t. Tai pagrindinės problemos, stabdančios sėkmingą smulkaus ir vidutinio sektoriaus įmonių plėtrą į naujas užsienio šalių rinkas.
VšĮ „Saulėtekio slėnyje“ lankęsi Mokslo ir technologijų parkų (MTP) konsultantai iš Baltijos jūros regiono šalių – Danijos, Estijos, Latvijos, Lenkijos, Norvegijos, Suomijos, Švedijos, Vokietijos – leidosi į aktyvias diskusijas su įvairaus profilio verslo įmonių atstovais. „Mūsų tikslas buvo ne teoriniai išvedžiojimai, bet praktiniai patarimai, konsultacijos. Dauguma į seminarą atvykusių verslo atstovų džiaugėsi diskusijoms skirtu laiku, kurį kiekvienas iš jų galėjo išnaudoti pagal savo poreikius“, – teigia VšĮ „Saulėtekio slėnis“ Inovacijų vadybininkas Laurynas Braškus.
VšĮ „Saulėtekio slėnyje“ apsilankę užsienio svečiai yra MTP „rinkos prieigos taškų“ (Market Access Points) atstovai: Helle Nielsen-Elgaard, Marie Friis Madsen (Scion DTU), Steen Lohse (Greater Copenhagen Region), Külle Tärnov (Estijos Technopolis), Kimmo Heinonen (Helsinkio miesto Verslo plėtros skyrius), Pertti Vuorela (Culminatum Innovation) ir kt. „Jų misija – padėti inovatyvioms, pažangias technologijas taikančioms įmonėms bei verslo atstovams suteikti realių galimybių pasiekti užsienio šalių rinkas, užmegzti naudingų kontaktų su užsienio MTP įsikūrusiomis įmonėmis. Seminare dėmesys buvo skiriamas „švelnaus nusileidimo“ (Soft Landing Services) paslaugoms. Lietuvoje šis terminas dar nėra gerai žinomas, tačiau džiugu, kad dauguma įmonių vis dėlto supranta, kad išsami, kokybiška, savalaikė informacija apie rinką yra pagrindas, siekiant atrasti ir pasinaudoti visomis naujos rinkos teikiamomis galimybėmis“, – teigia VšĮ „Saulėtekio slėnio“ atstovas.
UAB „Altechnos“ Technologijų pardavimo vadybininkas Tadas Kildušis neslepia, kad susitikti su MTP atstovais atvyko tikėdamasis užmegzti naudingų verslo kontaktų. Anot jo, Lietuvos įmonės turėtų labiau išnaudoti mokslo ir technologijų parkuose veikiančių įmonių potencialą. „Didžiąją dalį produkcijos eksportuojame į užsienį, todėl nuolat ieškome naujų klientų bei partnerių naujiems tyrimams atlikti. Šias abi sritis itin gerai atitinka MTP veiklą vykdančios įmonės“, – teigia T. Kildušis, susitikimo metu padėjęs pagrindą naujų kontaktų su Vokietijos technologijų parku Adlershof bei Lenkijos optinių technologijų įmonių klasteriu užmezgimui. „Pradžia yra, belieka toliau tęsti tai, ką pradėjome“, – teigia T. Kildušis. Anot jo, gyvo kontakto metu gaunama žymiai daugiau informacijos, akis į akį greičiau priimami ir įvairūs pradiniai susitarimai, numatomi tolimesni veiksmai.
Laurynas Braškus tikina, kad verslo įmonių ir partnerių susitikimas buvo daugiau orientuotas į jaunas, naujai susikūrusias, smulkaus ir vidutinio sektoriaus įmones, besidominčias Baltijos jūros regiono rinka. „Daugumai rinkos senbuvių vietinė rinka seniai tapo pernelyg siaura. Tai ypač greitai pajuto aukštąsias technologijas kuriančios įmonės, kurioms plėtra į užsienio šalių rinkas buvo neišvengiama. Didžioji jų pagamintos produkcijos dalis yra išeksportuojama“, – teigia L. Braškus. Jų artimi ryšiai su užsienio šalių investuotojais, partneriais skatina glaudesnį mokslo ir verslo bendradarbiavimą, kas paprastai tampa naujų inovatyvių produktų kūrimo, verslo plėtros, didesnio užsienio šalių investuotojų pritraukimo pagrindu.
Tuo tarpu jaunoms, smulkaus ir vidutinio sektoriaus įmonėms, verslo į naujas užsienio šalių rinkas plėtra dažnai taip ir lieka kaip neišsipildžiusi svajonė. „Taip yra todėl, kad verslą plėtoti šalyje, kurioje nieko nepažįsti, kur yra susiduriama su svetima kultūra, stipria vietinių įmonių konkurencija, nusistovėjusiomis teisinėmis nuostatomis, yra labai sudėtinga. Dauguma tokių įmonių taip ir lieka savo uždarame rate. Konsultacijos su didelę patirtį savo srityje turinčiais užsienio šalių MTP konsultantais, naudingų kontaktų su užsienio MTP įmonėmis užmezgimas – tai tik viena iš galimybių, kaip ištrūkti iš to rato ar jį pasukti kiekvienai įmonei norima kryptimi“, – teigia L. Braškus.