Iš tyčia klaidingai užrašytų populiarių interneto svetainių vardų galima nemažai užsidirbti, atskleidė Harvardo universiteto mokslininkų tyrimas.
Vadinamasis „URL plėšikavimas“, kai pavieniai asmenys arba įmonės užregistruoja tyčia su rašybos klaidomis parašytus populiarių interneto svetainių pavadinimus, kai kuriais atvejais yra labai pelningas verslas. Harvardo universiteto (JAV) mokslininkai Tyleris Moore‘as ir Benjaminas Edelmanas apskaičiavo, kad tokiuose tinklalapiuose, į kuriuos interneto vartotojai patenka klaidingai naršyklės adresų laukelyje surinkę mėgiamos svetainės adresą (pavyzdžiui, „Balas.lt“ vietoj „Balsas.lt“), skelbiama „Google“ reklama kasmet bendrovei gali sukrauti beveik po 500 milijonų dolerių.
Jei interneto vartotojų nepastabumu paremto „typosquatting“ „verslo“ strategija būna sėkminga, tai yra, pavyksta užregistruoti dažnai klaidingai renkamus itin populiarių svetainių vardus, tokių domenų savininkai gali savo tinklalapiuose skelbti reklamą. Pavyzdžiui, jie gali pasirinkti „Google“ reklamos tinklą, kuris automatiškai įkelia reklamą priklausomai nuo tinklalapio turinio arba savininko pateiktų raktažodžių.
Bandydami įvertinti galimą ekonominį efektą, Harvardo universiteto mokslininkai sudarė tipinių klaidų, kurias galima atsitiktinai padaryti renkant 3264 populiariausių „.com“ interneto vardų srities svetainių pavadinimus, sąrašą. Šias svetaines jie pasirinko remdamiesi „Alexa.com“ sudaromais populiarumo reitingais. Tyrimo autoriai nustatė, kad kiekvienos iš šių svetainių lankytojų tyko maždaug po 280 „URL plėšikų“ – tyčia klaidingai užrašytų domenų, skelbia „New Scientist“.
Tada mokslininkai pasitelkė programą, kuri aplankė 285 000 iš visų 913 920 „klaidingų“ tinklalapių, bandydama įvertinti, kokių pajamų iš reklamos gali tikėtis jų savininkai.
Pasak Moore‘o ir Edelmano, jei 100 000 populiariausių interneto tinklalapių lankytojų tyko daugmaž tiek pat „URL plėšikų“, kaip tyrimo metu naudotų svetainių iš „Alexa.com“ reitingo atveju, į „klaidingą“ svetainę kiekvieną dieną gali patekti iki 68 mln. žmonių. Mokslininkų teigimu, beveik 60 proc. tokių tinklalapių gali skelbti „Google“ reklamą. Jie priėjo išvadą, kad jei „Google“ už reklamos parodymą „klaidingų“ tinklalapių lankytojams gauna tiek pat pajamų, kaip ir iš reklamų, pateikiamų prie paieškos rezultatų, „URL plėšikai“ kasmet jai gali sukrauti po 497 milijonus dolerių. 2009 m. „Google“ gavo 23 mlrd. dolerių pajamų, 97 proc. jų – iš reklamos.
„Google“ atstovai pareiškė, kad reklama iš „URL plėšikų“ tinklalapių yra išimama, jei gaunamas registruoto prekės ženklo svetainės savininko skundas, tačiau atsisakė išsamiau komentuoti Harvardo universiteto mokslininkų tyrimo rezultatus.
B. Edelmanas jau anksčiau yra kritikavęs „Google“ praktiką, kai reklama skelbiama tyčia klaidingai užrašytų interneto domenų tinklalapiuose. Tyrimo autoriai pabrėžia, kad kai kurie interneto svetainių savininkai turi užregistravę tūkstančius „klaidingų“ tinklalapių, ir „Google“ bei kitiems internetinės reklamos paslaugų teikėjams būtų nesunku identifikuoti „URL plėšikus“.