Ekonominio nuosmukio laikotarpiu pirkėjai yra vis labiau linkę keisti apsipirkimo vietas, prekybos tinklus ir savo pirkimo įpročius. Tokios tendencijos išryškėjo korporacijai IBM atlikus vartotojų apklausą.
2008 m. rugsėjo-lapkričio mėn. vykdyto tyrimo duomenimis, pirkėjas renkasi kitą prekybininką vidutiniškai po 3 patirtų nepatogumų – jei neranda reikiamos prekės, nusivilia kokybe ar nesulaukia pagalbos.
Tyrėjai teigia, kad šiuo metu kas trečias pirkėjas gali būti priskiriamas „perėjūnams“. Tai pirkėjai, kurie nėra ištikimi vienam prekybos tinklui ar centrui. Paprastai jie turi didesnę perkamąją galią ir kasmet prekybos vietose išleidžia vis daugiau pinigų. Šie pirkėjai vidutiniškai išleidžia 37 proc. daugiau pinigų per mėnesį už likusius ir 32 proc. daugiau kiekvieno apsipirkimo metu.
„Perėjūnų“ faktorius mažmeninės prekybos rinkoje ateityje gali būti lemiamas. Ekspertų nuomone, tai yra signalas prekybininkams, kurie orientuojasi tik į pastovius klientus.
Svarbiausios priežastys, kodėl pirkėjai renkasi naujus prekybos centrus ir tinklus, yra kainos, reklaminės akcijos, patogumas ir prekių asortimentas.
Daugėja ir lojalių savo prekybos vietoms ir tinklams pirkėjų – „propaguotojų“. Šie pirkėjai išlieka lojalūs į rinką įžengus naujiems žaidėjams, perka santykinai daugiau pagausėjus asortimentui, apie prekybos vietos pranašumus pasakoja draugams ir giminaičiams.
Nuo 2007 m. pradžio „propaguotojų“ padaugėjo beveik 2 kartus, 41 proc. jų išleido daugiau pinigų nei anksčiau. Savo „propaguotojus“ jau turi ir bakalėjos, drabužių ir papuošalų parduotuvės, vaistinės ir namų apyvokos daiktų parduotuvės.
„Nors pasikeitimai rinkose vyksta ekonominės krizės laikotarpiu, šiuo metu susiformavusios naujos taisyklės vaidins lemiamą vaidmenį ir ekonomikai atsigavus“, - sako „IBM Lietuva“ vadovas Irmantas Kandratavičius. Pasak jo, mažmenininkai turi būti itin lankstūs ir sumaniai taikyti naujausias technologijas – tik taip bus įmanoma efektyviai stebėti vartotojų įpročius, taupyti lėšas ir veikti keliais frontais.
IBM tyrimo išvadose taip pat pažymima, kad 90 proc. pirkėjų jau atsisakė išlaidavimo, 45 proc. teigė turintys mažiau atliekamų lėšų pirkiniams nei pernai. Daugiau kaip 60 proc. apklaustųjų teigė žymiai mažiau išleidžiantys elektronikos prietaisams, poilsio, namų apyvokos ir sporto prekėms, 40 proc. pripažino, kad renkasi pigesnius nei anksčiau produktus.
Tyrimą atliko „IBM Institute for Business Value“. 2008 metų rugsėjo – lapkričio mėnesiais buvo apklausta 30 000 JAV vartotojų.