Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA reiškia tvirtą palaikymą Lietuvos universitetų rektorių konferencijos (LURK) išreikštai pozicijai dėl Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) patvirtintos naujos stojančiųjų į aukštąsias mokyklas konkursinių eilių sudarymo tvarkos. Manome, kad buvusios ministerijos vadovybės priimtas sprendimas yra nepagrįstas, neskatina aukštojo mokslo prieinamumo ir gali turėti ilgalaikių neigiamų pasekmių ne tik universitetams, bet ir visai šalies ekonomikai.
Tačiau tikime, kad naujoji ŠMSM vadovybė turi galimybę ištaisyti šią klaidą. Kviesdami ministeriją dialogui, raginame įsiklausyti į aukštojo mokslo bendruomenės, verslo sektoriaus ir socialinių partnerių argumentus bei ieškoti bendrų sprendimų, kurie užtikrintų tiek švietimo kokybę, tiek specialistų rengimo tęstinumą.
Didesnė atskirtis ir diskriminacija B lygį pasirinkusių abiturientų atžvilgiu
Pagal naująją tvarką, nuo 2025 metų abiturientai, pasirinkę matematikos ar lietuvių kalbos bei literatūros valstybinius brandos egzaminus B lygiu, gali susidurti su neproporcingai griežtais ribojimais. LURK pozicijoje teigiama, kad taikomi koeficientai reikš, jog dalis šių abiturientų apskritai neįvykdys minimalių reikalavimų stojant į universitetus. Tai reiškia, kad didelė dalis jaunų žmonių bus išstumti iš aukštojo mokslo sistemos, nors jie laikė valstybinį brandos egzaminą ir turėjo būti vertinami kaip tinkami kandidatai į studijas.
Šis buvusios ministerijos vadovybės sprendimas buvo priimtas nesant objektyvios analizės apie egzaminų sudėtingumo skirtumus. Kaip pažymi LURK, ministerijos atstovai pripažino, kad nėra „matematinių būdų tiksliai pamatuoti“, kiek sudėtingesnis ar lengvesnis bus B kurso egzaminas. Tai kelia pagrįstų abejonių dėl reformos sąžiningumo.
Aviacijos ir inžinerijos sektorius gali susidurti su specialistų trūkumu
Švietimo sistemos priimti sprendimai turi tiesioginę įtaką ir Lietuvos verslui bei strateginėms ūkio šakoms, įskaitant aviaciją. Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA mato aiškią grėsmę kvalifikuotų specialistų ruošimui, nes matematikos B lygio egzamino pasirinkimas, net jei jis išlaikytas geru rezultatu, gali reikšti, kad studentai negalės patekti į inžinerijos ar technologijų krypties universitetines studijas.
Tai ypač svarbu aviacijos sektoriuje, kuris jau dabar susiduria su specialistų trūkumu. Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) prognozuoja, kad aviacijos industrija per artimiausius dešimtmečius patirs didelį pilotų, inžinierių ir kitų techninių specialistų trūkumą, o Lietuva turėtų siekti būti lyderė šiame sektoriuje, užtikrindama kokybišką specialistų rengimą. Tačiau ši naujoji stojimo tvarka gali tapti kliūtimi siekiant šio tikslo. Jei neskatinsime jaunimo rinktis techninių specialybių, Lietuva praras galimybę konkuruoti globalioje rinkoje.
Stojimo tvarkos sudėtingumas mažina skaidrumą ir pasitikėjimą sistema
Be socialinių ir ekonominių pasekmių, LURK atkreipia dėmesį į tai, kad ŠMSM patvirtinta stojimo sistema tampa vis sudėtingesnė ir sunkiai suprantama tiek abiturientams, tiek jų tėvams. Skaičiuojant konkursinį balą naudojami koeficientai, kurie yra abstraktūs ir neaiškiai pagrįsti. Ši painiava gali lemti mažesnį pasitikėjimą visa švietimo sistema ir sukelti dar didesnę atskirtį tarp mokinių iš skirtingų socialinių grupių.
Svarbu pabrėžti, kad aukštojo mokslo prieinamumas turi būti grindžiamas ne administraciniais ribojimais, o realiomis studentų kompetencijomis ir jų noru mokytis. Ši reforma gali atgrasyti dalį gabių, tačiau ne idealių akademinių pasiekimų turinčių moksleivių nuo aukštojo mokslo siekimo, o tai reikš, kad ateityje verslas ir pramonė susidurs su dar didesne darbo jėgos krize.
LAVIA kviečia dialogui ir reikalauja pokyčių
Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA supranta, kad naujoji Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos vadovybė perėmė sprendimus, kurie buvo priimti ankstesnės kadencijos metu. Tačiau tikime, kad dabartinė ministerijos komanda gali imtis iniciatyvos ir peržiūrėti šią stojimo tvarką, atsižvelgdama į universitetų, verslo sektoriaus ir visos visuomenės lūkesčius.
„Negalime leisti, kad dirbtiniai barjerai mažintų jaunimo motyvaciją siekti išsilavinimo ir tobulėti. Lietuvos aviacijos sektorius ir visas technologinis verslas privalo turėti kvalifikuotus specialistus, o ši reforma gali tapti rimta kliūtimi mūsų konkurencingumui pasaulinėje rinkoje. Kviečiame naująją ministerijos vadovybę konstruktyviam dialogui, kad rastume sprendimus, kurie užtikrintų sąžiningą ir skaidrią priėmimo į aukštąsias mokyklas sistemą“, – teigia Nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA vadovas Aleksandras Nemunaitis.
Tikime, kad naujoji ministerijos komanda įsiklausys į akademinės bendruomenės, verslo atstovų ir socialinių partnerių nuomonę ir kartu su jais ieškos sprendimų, kurie užtikrins Lietuvos ekonomikos konkurencingumą bei jaunimo galimybes siekti aukštojo mokslo.