Per metus nuo 2006 m. rugsėjo žmonių su negalia skaičius Lietuvos aukštosiose mokyklose išaugo 23 proc. Šiuo metu studentai su negalia sudaro apie 0,3 proc. visų studijuojančiųjų.
Tokie rezultatai paaiškėjo Lietuvos studentų sąjungai (LSS) atlikus kasmetinį tyrimą “Studentai su negalia Lietuvos aukštosiose mokyklose”. Tyrime dalyvavo 51 šalies aukštoji mokykla, kurių 36 pateikė išsamią situacijos ataskaitą.
“Pokyčiai aukštojo mokslo prieinamumo žmonėms su negalia srityje daugelyje pasaulio valstybių - pakankamai lėti. Ne tokią sparčią jų raidą lemia didelis lėšų poreikis pritaikant aplinką, gajūs visuomenės stereotipai. Pastaroji statistika Lietuvoje, nepaisant minėtų veiksnių, nuteikia optimistiškai“, - teigia Lietuvos studentų sąjungos socialinės integracijos koordinatorė Rūta Ruolytė.
Tyrimo duomenimis, studentų su negalia reikalus koordinuoti šalies aukštosiose mokyklose dažniausiai įpareigojami dekanatai, studijų skyriai, prorektoriai akademiniams reikalams, Darbuotojų sveikatos ir saugos skyriai, Studentų atstovybės. Keturiose aukštosiose mokyklose įsteigta Neįgaliųjų koordinatoriaus pareigybė.
Lietuvos aukštosiose mokyklose randasi ir specialiųjų paslaugų studentams su negalia. Kai kur jie jau gali naudotis pritaikyta kompiuterine įranga, elektronine lupa, skeneriais ir brailio rašto spausdintuvais, gyventi judėjimo negalią turintiems žmonėms pritaikytame studentų bendrabutyje. Pamažu diegiama galimybė derinti paskaitų grafiką su individualiais poreikiais, lankyti paskaitas pritaikytose patalpose, atskirose aukštosiose mokyklose teikiama Gestų vertėjo pagalba.
Tyrimo organizatoriai pastebi, kad į fizinės aplinkos pritaikymą žmonėms su negalia vis dar žvelgiama kiek atsainiai. „Yra mokyklų, kuriose įrengti liftai ar nuvažiavimai patalpose, tačiau fasadiniai įėjimai į patį pastatą lieka pamiršti. Svarbu atminti ir tai, kad pritaikymai egzistuoja ne tik žmonės, turintiems judėjimo sutrikimų, tačiau ir turintiems regos ar klausos sutrikimų“,- pastebi Rūta Ruolytė.
Teigiama tendencija, anot LSS socialinės integracijos koordinatorės, yra tai, kad į artimiausius daugelio apklaustų aukštųjų mokyklų planus buvo įtrauktas aplinkos pritaikymas kaip vienas būtinų studijų prieinamumo gerinimo veiksmų.
Su atliktu tyrimu išsamiau bus galima susipažinti artimiausiu metu pasirodysiančiame atnaujintame LSS informaciniame leidinyje „Ar Lietuvoje aukštasis mokslas prieinamas neįgaliajam?“.