„Atlikti tyrimai rodo, jog vos 8 STEAM ugdymo modeliu paremtos pamokos per metus pagerina moksleivių mokymosi rezultatus. Tiek užtenka įvykti teigiamam pokyčiui. Nebegalime judėti į priekį remdamiesi vien tik mums įprastu dalykiniu mokymu, nes to paprasčiausiai nebeužtenka. Šiuolaikinės įmonės ir ateities darbdaviai ieško darbuotojų, ne tik gerai išmanančių savo konkrečią specializaciją, bet ir gebančių pasiūlyti nestandartinių sprendimų, kurie padėtų įveikti kylančius iššūkius“, – sako Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) STEAM didaktikos centro vadovė doc. dr. Judita Žukauskienė.
VDU STEAM Didaktikos centras. Juditos Zukauskienes nuotr.
Pasak mokslininkės, STEAM ugdymo modelio, apjungiančio gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos bei menų srities dalykus, pagrindinis siekis nėra vien tik populiarinti tiksliuosius ir technologinės krypties mokslus. VDU docentės teigimu, STEAM ugdymas, vienu metu integruojant keletą skirtingų dalykų, per kūrybiškumą ir komandines veiklas, visų pirma suteikia moksleiviams galimybes geriau patiems save pažinti.
„Pavyzdžiui, matematikos pamokų metu menai integruojasi ne vien per piešimą, bet per kūrybą, žiūrėjimą į mokslą kitu kampu, informacijos pateikimą per vizualiuosius menus, šių dalykų apjungimą ir panaudojimą. Viso to galima mokytis ir atliekant tyrimus ar eksperimentus per biologijos, chemijos ir fizikos pamokas. Tai leidžia pamatyti, kur ir kaip šie dalykai yra pritaikomi, o mokymasis žinias integruojant per praktiką suteikia ir geresnį suvokimą apie problemos mąstą globaliai“, – įsitikinusi J. Žukauskienė.
Siekia sukurti vieningą sistemą
Nors STEAM ugdymas Lietuvoje dar tik žengia pirmuosius žingsnius, tačiau daugelyje Europos ir pasaulio šalių ši ugdymo praktika taikoma jau ne vieną dešimtmetį.
„Šiuo metu mums labiausiai trūksta vieningos sistemos, nes mokytojų, vykdančių pavienes STEAM veiklas ir jau spėjusių užsitarnauti patikimą vardą dėl šio ugdymo taikymo, išties yra nemažai. Šioje vietoje svarbiu veiksniu tampa tai, ar tuos pavienius mokytojus palaiko mokyklos administracija ir vadovybė. Juk visų pirma, STEAM yra filosofija, o ne vien tik kelių dalykų integravimas. Tam, kad ugdymo procesas vyktų sėkmingai ir sklandžiai, reikia šią filosofiją pilnai integruoti į mokyklos veiklų planą. Norint, kad įvyktų pokytis, būtina ne tik peržiūrėti mokymo planus, bet į šį procesą įtraukti ir mokytojus. Paprastai kalbant, mokyklos požiūris į šio ugdymo modelio integravimą, turi būti kompleksinis“, – kalba mokslininkė.
Specialistė atkreipia dėmesį, jog Lietuvoje tokio bendradarbiavimo pavyzdžių jau yra. Keliose inžinerinės krypties mokyklose, kuriose STEAM ugdymas taikomas jau beveik dešimtmetį, pokyčiai pastebimi jau dabar. Siekiant spartesnio pokyčio ugdyme, mokyklų, kuriose veikia gamtamokslinės krypties klasės, tinklą yra įsteigęs ir VDU. J. Žukauskienė pabrėžia, jog taikant STEAM ugdymo filosofiją, yra orientuojamasi į tų šalių pavyzdžius ir semiamasi patirties ten, kur jaučiamas panašių specialistų trūkumas, kaip ir pas mus. Švietimo ekspertė tikina – tiek ekonominiai, tiek švietimo procesai keičiasi dinamiškai, o kartu su jais evoliucionuoja ir pats STEAM. Ji taip pat priduria, kad ši ugdymo filosofija moksleivius žavi savo praktiškumu ir galimybe patiems priimti sprendimus.
„Moksleiviai tikrai laukia STEAM pamokų, jiems smagu, kad jų metu jiems yra paliekama atsakomybė vykdant bandymus, eksperimentus ar sprendžiant iššūkius. Idealiausiu atveju, mokytojas yra tik koordinatorius. Ir šioje vietoje mokytojams kyla iššūkis, kadangi užtrunka laiko ne tik perprasti ar naujai išmokti tam tikrus procesus, tačiau dažnas yra priverstas kelti savo kompetencijas papildomai. Galiu patikinti – tie, kurie pasiryžta išmokti kažką naujo, ne tik greičiau perpranta naujas mokymosi metodikas, bet ir iš to kylanti pridėtinė vertė jaučiama labai greitai“, – sako ekspertė.
Noras įnešti pokyčių į ugdymo procesą paskatino VDU mokslininkus universitete steigti STEAM didaktikos centrą. Tokiu būdu siekiama atliepti ir vieną tikslinių universiteto sričių – pedagogų ruošimą ir perkvalifikavimą. VDU Švietimo akademijoje šiuo metu ruošiami ne tik įvairių dalykų, bet ir STEAM pedagogai.
„Visų pirma, norime mokytojams pasiūlyti reikiamą pagalbą iš mokslinės pusės. Per centre vykdomus STEAM krypties mokslinius tyrimus, projektines veiklas, mokymus, metodikų ruošimą ir kvalifikacijos kėlimą siekiame prisidėti prie kokybiško ir kvalifikuoto mokytojų rengimo“, – pabrėžia šio centro vadovė.
Skatina mokytojus nebijoti pokyčių
Šiuo metu didaktikos centro iniciatyvos įgyvendinamos pasitelkiant universiteto partnerinių mokyklų tinklą, kuriose savo žiniomis jau dalinasi universiteto atstovai. Susitikimų metu akademikai ir mokslininkai ne tik vykdo konsultacijas mokytojams, bet ir aiškinasi jų poreikius.
Kalbėdama apie mokytojų perkvalifikavimo procesą, specialistė pastebi, jog vienas pagrindinių sėkmės veiksnių šioje vietoje – paties pedagogo noras keistis. „Natūralu, jog ilgą laiką dėsčius vieną discipliną, tikrai sunku įsileisti pokyčius, ypač, jei žmogus nemato poreikio ir prasmės juos įgyvendinti. Tačiau, jei jam pačiam yra įdomu, tas pokytis ateis savaime“, – teigia universiteto atstovė.
Perkvalifikavimas, anot J. Žukauskienės, visų pirma, reikalingas papildyti trūkstamo dalyko žinias. Vis dėl to, VDU docentė pastebi, jog svarbu suprasti, kad tikrai nėra siekiama visus mokytojos perkvalifikuoti į STEAM ugdymą ar atsisakyti dalykinių žinių mokytojų. „Kuo daugiau žinių turi, tuo daugiau gebi jų sujungti ir jas pamatyti kitaip. Mokytojas dalykininkas išlieka lygiai taip pat reikalingas, jis nėra pakeičiamas. Norint, kad moksleiviai galėtų sėkmingai integruoti kelių dalykų žinias, visų pirma, jie privalo gerai išmanyti dalykines žinias. Taip ir su mokytojais. Žinoma, yra ir tokių kurie jau dabar dėsto kelis dalykus. Tad tie, kurie patys iš savęs yra imlūs ir jiems įdomu susieti keletą veiklų, gali tapti puikiais STEAM mokytojais“, – įsitikinusi ekspertė.
VDU STEAM didaktikos centro išskirtinumas – kiekvieną šio žodžio raidę, reiškiančią skirtingą discipliną, sieja tą temą puikiai išmanančio universiteto dėstytojo ir mokytojo tandemas. „Taip dirbame paskatinti vis pasigirstančių pastebėjimų, jog esą universitetai yra atitrūkę nuo realybės ir nesupranta, ko moksleiviai mokosi mokykloje. Norėdami to išvengti, subūrėme dėstytojų – mokslininkų ir pedagogų komandą, siekdami išsiaiškinti, ar mūsų diegiami metodai bus tinkamai pritaikomi mokykloje ir, svarbiausia, veiks“, – pasakoja docentė.
Dar vienas šio centro privalumas – universiteto tarpdiscipliniškumas. VDU studijos apima socialinius, humanitarinius, gamtos, tiksliuosius, inžinerijos, žemės ūkio mokslus bei menus. „STEAM laboratorijoje vykdome projektus, sujungdami net keletą studijų sričių, taip sudarydami sąlygas vienu metu dirbti kelių sričių dėstytojams ir mokytojams, jiems suteikiant visą reikalingą įrangą ir priemones. Mūsų laboratorijoje galima rasti edukacinėms veikloms skirtų būtiniausių dalykų: nuo konstravimo priemonių, 3D spausdintuvo, piešimui reikalingos kompiuterinės įrangos ar traukos spintos. Jei papildomoms veikloms vykdyti reikalingos papildomos priemonės, suteikiamos visos galimybės naudotis universiteto teikiamais resursais“, – pasakoja VDU STEAM centro vadovė.
Išskirtinis dėmesys moksleiviams ir būsimiems mokytojams
Pasak J. Žukauskienės, centro veiklos taip pat orientuotos ir į moksleivius. „Laikomės nuomonės, jog STEAM ugdymas turi prasidėti ne įpusėjus vidurinę mokyklą, o jau pradiniame ar net ikimokykliniame ugdyme. Vaikai labai anksti parodo, kokie dalykai jiems įdomūs ar kuo norėtų būti užaugę. Todėl turime jiems kuo anksčiau padėti susiorientuoti ir parodyti, kad mokslas nėra baisus, o atvirkščiai – smagus. Ikimokyklinio ugdymo pedagogams vedame atskirus mokymus, po kurių sulaukiame nemažai teigiamų atsiliepimų apie įgytas naujas žinias“, – pastebi VDU docentė.
Mokslininkė pasakoja, jog vienas iš centro siekių yra parodyti moksleiviams pedagogo profesijos patrauklumą. „Tikimės per centro veiklas paskatinti mokinius rinktis gamtos ir tiksliųjų mokslų mokytojų specialybes. Būtent šių sričių specialistų mokyklose šiuo metu trūksta labiausiai. Turime imtis veiksmų, kad mūsų šalies švietimo sistema nesugriūtų, o Lietuvą galėtume aprūpinti mokytojais. Norime padėti moksleiviams pamatyti, koks žavus, įdomus ir įtraukus yra gamtos mokslų pasaulis“, – kalba docentė bei čia pat paneigia mitą, jog esą STEAM veiklos yra orientuotos tik į gabius moksleivius. Pasak J. Žukauskienės tai – netiesa, nes STEAM filosofija yra skirta ir tiems moksleiviams, kuriems sekasi sunkiau.
„Kai kalbama apie regionuose esančių mokyklų atskirtį, dažnai pabrėžiama, jog jose trūksta ne tik mokytojų, bet ir mokiniai esą jose yra prasčiau paruošiami. Tuo metu pasaulinė praktika rodo, jog būtent STEAM gali padėti tą atskirtį tarp miestų ir regionų sumažinti.
Dar vienas svarbus STEAM ugdymo filosofijos aspektas – tai padeda griauti stereotipus. Kaip pavyzdį pateiksiu inžinerijos specialistų trūkumą. Juk moterys gali būti lygiai tokiomis pat geromis inžinierėmis kaip ir vyrai, tačiau dar nuo mažumės jos susiduria su stereotipais ir visuomenės požiūriu, jog mergaitėms šie mokslai esą yra per sudėtingi, neįdomūs, nemoteriški, jos iškart save nuvertina ir pan. Tad VDU STEAM didaktikos centro veiklomis sieksime įrodyti, kad tikslieji ir technologiniai mokslai yra skirti visiems, norintiems ne tik geriau įsisavinti konkrečius dalykus, bet ir pasitelkiant kūrybiškumą rasti tinkamus sprendimus bei geriau pažinti patiems save“, – sako VDU STEAM didaktikos centro vadovė.
Nors VDU STEAM didaktikos centras sėkmingai veikia ir ugdo kūrybingus bei mokslo inovacijoms atvirus žmones jau kurį laiką, oficialius centro atidarymas įvyks spalio 11 d. Atidarymo metu renginio dalyviai turės progą susipažinti su VDU STEAM didaktikos centro veikla, apžiūrėti modernias laboratorijas, išgirsti sėkmės istorijas bei susitikti su žmonėmis, kurie padėjo šį centrą paversti tikrove. Renginys skirtas mokytojams metodininkams, dėstytojams, moksleiviams ir visiems, kuriems įdomi STEAM sritis.