Šią savaitę, birželio 11-12 dienomis, vyko dviejų dienų „Mokyklos struktūros tobulinimo 2006-2009 m. programos“ seminaras, kurio metu Švietimo ir mokslo ministerijos darbo grupės ir Socialinės ir ekonomikos plėtros centro programos komanda rengė mokyklos vidaus struktūros ir funkcijų tobulinimo gairių projektą, kuris bus pagrindas programoje dalyvaujančioms mokykloms sukurti vidaus struktūros ir valdymo modelį.
Mokyklos struktūros tobulinimo programos (MSTP) tikslas – sukurti mokiniams ir mokytojams bendrojo lavinimo mokyklose saugią ir tinkamą ugdymosi ir ugdymo aplinką, tobulinti bei modernizuoti veiklos valdymą, stiprinti atvirumą vietos bendruomenei. Programos priemonėms įgyvendinti pasitelkti profesionalūs konsultantai, kurie per keletą šių metų mėnesių parengė ir šią savaitę vykusiame seminare pristatė užsienio šalių patirties, Lietuvos teisės aktų, reglamentuojančių mokyklos veiklą, informacinių technologijų naudojimo mokyklose apžvalgas bei išanalizavo aštuonių MSTP įgyvendinančių mokyklų valdymo struktūrą.
Įgyvendinant pirmąjį Mokyklos struktūros tobulinimo programos uždavinį – rengiant mokyklų vidaus struktūros valdymo modelius – buvo analizuota ir apibendrinta Lenkijos, Danijos bei Suomijos bendrojo lavinimo mokyklų patirtis. Apžvalgose aptariama šių valstybių mokyklų vidaus valdymo struktūra ir funkcijos, mokyklų santykiai su steigėjais, informacinių technologijų taikymas mokyklų valdyme. Paaiškėjo, kad šių šalių mokyklų struktūra yra unikali, nors dažniausiai reguliuojama per finansinę mokyklos veiklą.
Siekiant geriau pasiruošti Mokyklų vidaus struktūros ir funkcijų tobulinimo gairių projekto parengimui, tuo pat metu buvo analizuojami ir apibendrinami Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų struktūrą ir valdymą reglamentuojantys teisės aktai. Paaiškėjo, kad pagal sudarytą mokyklos funkcijų medį išdėstyti teisės aktai kai kurių veiklų visiškai neapibrėžia, todėl įgyvendinant projektą būtina parengti naujus teisės aktus ir jau esančių teisės aktų pakeitimus ir papildymus, sudarysiančius prielaidas mokyklų steigėjams ir mokykloms diegti naujus mokyklų struktūros valdymo modelius.
MSTP partneriai seminare pristatė ir atliktą aštuonių programoje dalyvaujančių mokyklų (po dvi pradinių, pagrindinių, vidurinių ir gimnazijų) valdymo struktūros ir IT priemonių, naudojamų mokyklos valdymui bei sėkmingam mokyklos funkcijų vykdymui, įvertinimą. Apklausus mokyklas, paaiškėjo, kad administravimo veikloje mažai naudojama informacinės technologijos. Be to, pastebėta, kad tik mokinių ir pedagogų duomenų bazėms, dienynams bei tėvų informavimui naudojami centriniai serveriai. Kalbant apie atliekamas funkcijas, buvo nustatyta, kad mokyklų darbuotojai atlieka daugiau nei 2700 skirtingų pavadinimų veiklų, kurios konsultantų buvo suklasifikuotos į 180 funkcijų, priskirtų 39 veiklų šakoms.
Visų šių atliktų tyrimų ir analizių pagrindu darbo grupės rengė mokyklos vidaus struktūros ir funkcijų tobulinimo gairių projektą. Parengus šį dokumentą, seminarai persikels ir į programoje dalyvaujančias mokyklas. Tikimasi, kad efektyvus ir savalaikis programos darbų atlikimas bei visos programos dalyvių įsitraukimas padės kurti modernią ir šiuolaikiškai veikiančią mokyklą, kuri gali tapti švietimo rinkos lydere.