Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos siūlymu Vyriausybė patvirtino preliminarų 2021 m. į profesinio mokymo įstaigas priimamų mokinių skaičių. Šiemetinis priėmimo planas – 20,6 tūkst. vietų. Bendras skaičius išlieka toks pats kaip prieš metus, kai priėmimas į profesinio mokymo įstaigas susilaukė rekordinio stojančiųjų populiarumo. Lyginant su pernai, priėmimo skaičiai atskiroms sritims koreguojami pagal valstybės ir darbo rinkos poreikius.
„Atsiliepdami į valstybės ir regionų darbo rinkos poreikius, taip pat įvertinę pernykščius rezultatus, šiemet priėmimo planą koreguojame – didiname priėmimą į inžinerijos, informacijos ir ryšių technologijų, gamybos ir perdirbimo sritis, taip pat didelis vietų skaičius planuojamas sveikatos, socialinės gerovės, statybos ir architektūros sritims – visur, kur jaučiamas kvalifikuotų darbuotojų poreikis“, – sako švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Agnė Kudarauskienė.
2021 m., lyginant su prieš metus patvirtintais skaičiais, labiausiai didinamas priėmimo skaičius į apdirbamąją gamybą – 115, statybą – 140, informacijos ir ryšių technologijas – 115, sveikatos priežiūrą ir socialinį darbą – 200, didmeninę ir mažmeninę prekybą; variklinių transporto priemonių ir motociklų remontą – 60.
Kaip pabrėžia viceministrė, tikimasi, kad pernai prasidėjęs profesinio priėmimo atgimimas tęsis ir toliau. „Labai svarbu, kad vis daugiau tiek vyresniųjų klasių mokinių, tiek abiturientų ir jų tėvų, tiek vyresnių asmenų, svarstančių įgyti naują ar papildomą profesinę kvalifikaciją, suvokia, kad profesinis mokymas – tai galimybė per palyginti trumpą laiką įgyti rinkoje paklausių amato įgūdžių“, – teigia A. Kudarauskienė.
Daugiausia vietų 2021 m. planuojama skirti apdirbamajai gamybai – 5,1 tūkst., didmeninei ir mažmeninei prekybai bei variklinių transporto priemonių ir motociklų remontui – 3,6 tūkst.; transportui ir saugojimui – 2,9 tūkst., statybai – 2,2 tūkst., sveikatos priežiūrai ir socialiniam darbui – 1,3 tūkst.
Preliminarus priėmimo į profesinio mokymo įstaigas skaičius nustatomas atsižvelgiant į valstybės ir savivaldybių ūkinės ir socialinės plėtros poreikius, įvertinus nacionalinės žmogiškųjų išteklių stebėsenos informaciją, regionų plėtros tarybų siūlymus ir valstybės finansines galimybes.
Vyriausybei patvirtinus preliminarų priėmimo skaičių, švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu tvirtinamas priėmimo į valstybės finansuojamas profesinio mokymo vietas 2021 m. planas, pagal kurį valstybės finansuojamos vietos paskirstomos profesinio mokymo įstaigoms.
Pastaraisiais metais auga ne tik profesinio mokymo įstaigų priėmimo skaičius, bet ir joms skiriamas valstybės finansavimas: 2019 m. – 106,2 mln. Eur, 2020 m. – 112,2 mln. Eur, 2021 m. – 122,5 mln. Eur.
Kaip ir pernai, 2021 m. priėmimas į profesinio mokymo įstaigas vyks du kartus: žiemą ir vasarą. O likus laisvų vietų, į jas bus galima stoti ir prasidėjus mokslo metams.
Išplėtus priėmimo ribas stojantieji gali ateiti į profesinio mokymo įstaigas beveik visus metus – kada jiems patogiau.
2021 m. priėmimas startuoja jau vasarį, tad įgyti rinkoje paklausios profesijos iš karto gali ateiti ir jaunuoliai, kurie rudenį įstojo į aukštąsias mokyklas, bet per pirmąjį semestrą suprato, kad jų vieta kitur. Pagrindinio priėmimo žiemos etapas vyks vasario 3–15 d., mokymo sutartis su pakviestaisiais profesinio mokymo įstaigos sudarys vasario 18–19 d.
Pagrindinio priėmimo vasaros etapas bus surengtas birželio 1 d. – rugpjūčio 6 d., papildomas priėmimas – rugpjūčio 18–25 d. Likus laisvų vietų, priėmimas į profesinio mokymo įstaigas vyks ir jau prasidėjus mokymo procesui – rugsėjo 6 d. – lapkričio 30 d.
Bendrasis priėmimas į profesinio mokymo įstaigas vykdomas centralizuotai internetu – per LAMA BPO priėmimo sistemą.
Bendrasis priėmimas į profesinio mokymo įstaigas 2020 m. sulaukė itin didelio stojančiųjų dėmesio. Iš viso įgyti rinkoje paklausaus amato žinių panoro 20,6 tūkst. asmenų. Praėjusių metų rezultatai buvo geriausi nuo 2017 m., kai startavo bendrojo priėmimo į profesines mokyklas sistema. 2020 m. daugiausiai vietų teko inžinerijos ir inžinerinių profesijų, paslaugų asmenims, švietimo, architektūros ir statybos, sveikatos priežiūros sritims.
2020 m. taip pat pirmą kartą sudaryta galimybe įgyti pirminių profesijos įgūdžių dar besimokant mokykloje pasinaudojo apie pusė tūkstančio vyresniųjų klasių bendrojo ugdymo mokyklų mokinių.