Lietuvoje planuojama sukurti vientisą švietimo kokybės matavimo sistemą, kuri leistų objektyviai įvertinti ugdymo kokybę visose šalies mokyklose. Tai numatoma „Mokinių pasiekimų išorinio vertinimo ir tyrimų gairių 2006-2012 metams“ projekte.
„Nors daug dėmesio skiriame švietimo kokybei gerinti, tačiau kol kas neturime objektyvių kriterijų, leidžiančių nustatyti, kokia švietimo kokybė yra kiekvienoje mokykloje ir bendrai nacionaliniu mastu. Kad informacija apie mokinių pasiekimus ir mokytojų darbą būtų objektyvesnė, Lietuvoje ketinama sukurti nuoseklią mokinių išorinio vertinimo sistemą: vertinti mokinių pasiekimus po 4, 8 ir 10 klasės, skaičiuoti mokyklų pridėtinę vertę, atlikti daugiau švietimo kokybės tyrimų“, - sako Švietimo plėtotės centro direktorius dr. Pranas Gudynas.
Pasak P. Gudyno, visuotinio mokinių pasiekimų vertinimo svarbiausios funkcijos yra vaiko ir tėvų informavimas apie pasiekimus, savivaldybių informavimas apie jų švietimo politikos įgyvendinimo sėkmę, šalies švietimo kokybės stebėsena.
„Visuotinis mokinių pasiekimų vertinimas leistų nustatyti mokyklos įtaką vaiko pažangai – tai yra, kiek mokykla prisidėjo ugdant iš konkrečios šeimos, socialinės terpės, kitos mokyklos atėjusio vaiko gabumus, pasiekimus per tam tikrą laikotarpį. Sakykim, vaikas 4 klasėje silpnai mokėsi, o 8 klasėje pakilo iki šalies vidurkio, vadinasi, mokykla su juo padirbėjo puikiai“, - sako dr. P. Gudynas.
Atlikus visuotinį vertinimą, kiekviena mokykla turėtų galimybę pasilyginti savo mokinių pasiekimus su kitų Lietuvos mokyklų mokinių pasiekimais. „Dabar, kai mokinių rezultatų neįmanoma palyginti, kartais nukenčia patys mokiniai: kad jų rezultatai iš tikrųjų nėra geri, paaiškėja tik perėjus į kitą mokyklą ar net pavėluotai, laikant valstybinius egzaminus“, - teigia P. Gudynas.
Nesant išorinio vertinimo, dalis savivaldybių administracijų švietimo padalinių ir mokyklų organizuoja mokinių pasiekimų patikrinimus: mokslo metų pabaigoje testus laiko 4 klasės mokiniai, mokslo metų pradžioje tikrinami 5 klasių mokinių pasiekimai, organizuojami stojamieji egzaminai į gimnazijas. Remiantis jų rezultatais daromos ne visada pagrįstos išvados, kai kuriais atvejais keliančios mokinių tėvų pasipiktinimą, pedagogų priešpriešą.
Gairių projekto rengėjai numato, kad informacijos apie mokyklų ir mokinių pasiekimus pateikimas visuomenei galės būti apribotas, pati informacija – tik apibendrinta. Individuali informacija apie konkretų vaiką būtų užkoduota ir prieinama tik pačiam mokiniui ir jo tėvams.
Jei „Mokinių pasiekimų išorinio vertinimo ir tyrimų gairių 2006 – 2012 metams“ projektui pritars visuomenė, jau kitais mokslo metais mokinių pasiekimų išorinio vertinimo sistema galės būti išbandyta pilotinėse savivaldybėse. Visuotinai būtų pradėta įgyvendinti po 5 - 6 metų.
Projekte taip pat numatoma sumažinti privalomų išlaikyti brandos egzaminų skaičių siekiantiems gauti brandos atestatą. Taip pat svarstoma, ar pakartotinę brandos egzaminų sesiją keisti į papildomą, kurios metu egzaminus galėtų laikyti tik asmenys, dėl svarbių priežasčių negalėję laikyti egzamino pagrindinės sesijos metu.
Su projektu galima susipažinti internete adresu www.egzaminai.lt , projektas bus paskelbtas pedagoginėje spaudoje.