Švietimo ir mokslo ministerijos, Lietuvos leidėjų asociacijos bei Valstybinės lietuvių kalbos komisijos atstovų susitikime, įvykusiame šią savaitę, pateikti siūlymai, kaip pagerinti vadovėlių kokybę ir jų vertinimo sistemą.
Siūlyta, kad būtų sudarytas kiekvieno mokomojo dalyko ekspertų dalykininkų sąrašas, patvirtintas švietimo ir mokslo ministro. Eksperto pavardė turėtų būti įrašyta į vadovėlio antraštinį lapą, o recenzija – vieša.
Valstybinės lietuvių kalbos komisija numato parengti reikalavimus ekspertams ir redaktoriams dėl vadovėlių rankraščių kalbos.
Naujas vadovėlis vienerius metus galėtų būti išbandomas mokykloje ir tik po to įtraukiamas (arba ne) į oficialų galiojančių vadovėlių sąrašą.
Kalbėta apie Vadovėlių vertinimo metodikos padalinio prie Švietimo plėtotės centro įkūrimą. Padalinyje dirbantys 2-3 specialistai rengtų mokymus vadovėlių ekspertams, sukurtų bendrus vadovėlių vertinimo kriterijus, teiktų metodinę medžiagą, sukurtų ir prižiūrėtų informacinę interneto svetainę.
Naujasis modelis pagerintų vadovėlių kokybę, skatintų ekspertų objektyvumą, sutrumpėtų vadovėlių kelias į rinką.
„Naujasis vadovėlio vertinimo modelis daugiau atsakomybės suteiktų autoriams, vertintojams, leidykloms. Švietimo ir mokslo ministerija, kaip ir dabar, rūpintųsi, kad turinys neprasilenktų su bendrosioms programoms ir išsilavinimo standartais, kad atitiktų pagrindinius švietimo politikos akcentus: būtų humaniškas, demokratiškas, patriotiškas“, - sakė Švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo departamento direktorius Arūnas Plikšnys.
Dabar parašytą vadovėlį (koncepciją ir rankraštį) vertina ekspertų komisija, kuri pagal patvirtintus vertinimo kriterijus žiūri, ar vadovėlis atitinka Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrąsias programas ir išsilavinimo standartus. Ekspertų komisija vadovėliui suteikia patvirtinimo žymą ir vadovėlis įtraukiamas į galiojančių ir galimų įsigyti vadovėlių sąrašus. Pastaruoju vadovaujasi leidyklos, leisdamos vadovėlius, ir mokyklos, tiesiogiai pačios užsisakančios norimus vadovėlius.
2006 metais mokyklų aprūpinimo vadovėliais ir kitomis mokymo priemonėmis tvarka lieka tokia pati, kaip ir pernai. Detalus planas su konkrečiomis datomis bus paskelbtas informacinio leidinio „Švietimo naujienos“ sausio 25 dienos numeryje.
Pranas Gudynas, Švietimo plėtotės centro direktorius, pažymėjo, jog kuo toliau, tuo labiau vadovėlio vaidmuo ugdymo procese mažėja. Svarbiausiu veiksniu, lemiančiu ugdymo kokybę, tampa mokytojas ir mokykla.
Naujasis vadovėlių vertinimo modelis galėtų pradėti veikti nuo 2007 metų.