Dvidešimt šešių Lietuvos mokyklų mokiniai, labiau linkstantys į praktinę veiklą, menus negu į akademinį mokymąsi, bene pirmą kartą turės galimybę mokytis pagal jų poreikius pritaikytas ugdymo programas. Tokią galimybę jiems suteiks nacionalinis Švietimo plėtotės centro parengtas projektas „Mokymosi krypties pasirinkimo galimybių didinimas 14-19 metų mokiniams“. Šiam projektui ES struktūriniai fondai skyrė beveik 6 milijonus litų.
Ne visi mokiniai gerai jaučiasi tradicinėje, labiau į akademiškumą orientuotoje mokykloje. Dalis mokinių gimtosios kalbos, matematikos ar kitų dalykų sėkmingiau gali išmokti ne tradiciškai perteikinėjant žinias, o per praktinę veiklą. Iki šiol mokymosi alternatyvų į praktinę veiklą linkusiems vaikams beveik nebuvo. Sunkiau pritampantys akademinėje aplinkoje jie prasčiau mokosi, o praradę motyvaciją, dažniau meta mokyklą.
„Nacionalinis projektas „Mokymosi krypties pasirinkimo galimybių didinimas 14-19 metų mokiniams“ pirmą kartą tokiu mastu mokyklose leis sukurti sąlygas, užtikrinančias galimybę paaugliams pasirinkti mokymosi kryptį, atitinkančią įvairius jų polinkius ir poreikius. Projekto metu bus sukurti modelis ir programos, jos praktiškai patikrintos mokyklose“, - sako projekto vadovė Sonata Likienė. Šis projektas ne tik sumažins mokymosi krūvį, bet ir iš esmės pakeis tradicinį mokymą. Esminis projekto tikslas – pagerinti ugdymo kokybę, padidinti mokyklos patrauklumą mokiniams, jų tėvams, visuomenei.
Mokykloms, kurios dalyvauja projekte, bus nupirkta daugiau kaip 100 mokymo ir mokymosi priemonių komplektų, atnaujinta technologinio ugdymo aplinka. Šiemet 9-10 klasėse bus išbandomas naujas ugdymo modelis, parengtas pagal pakoreguotas, sumažinto krūvio 6 privalomųjų dalykų (lietuvių kalbos, matematikos, chemijos, fizikos ir kt.) programas. Mokymosi krūvis šiems mokiniams programose sumažintas išskiriant tai, kas svarbiausia. Be pakoreguotų 6 dalykų programų, sukurtos dvi naujos – integruota menų programa ir integruota technologijų programa. Kitais mokslo metais modelis bus išbandomas 11-12 klasėse.
Projekte panoro dalyvauti 13 savivaldybių. Iš kiekvienos atrinkta po dvi mokyklas. Mokyklos pačios pasirinko, kokių dalykų programas jos nori išbandyti. Buvo ir savitesnių pasirinkimų. Pavyzdžiui, Marijampolės 6-oji vidurinė mokykla išbandys projekto metu pasiūlytas programas, Pasvalio P.Vileišio vidurinė – 6 dalykų programas, Liudvinavo K.Borutos vidurinė siūlo integruotą dailės ir technologijų projektą, Tauragės Žalgirių vidurinė, intensyvindama chemijos ir fizikos mokymąsi, siūlo menų ir technologijų modulius. Varėnos „Ąžuolo“ ir „Ryto“ vidurinėse siūloma daugiau kūno kultūros, technologijos pamokų, o Joniškėlio G.Petkevičaitės-Bitės vidurinėje – integruoti lietuvių kalbos ir informacinių technologijų, matematikos, technologijų ir informacinių technologijų projektai.
Projekto rengėjai pripažįsta, kad jis pasiseks tuo atveju, jeigu pavyks jį sėkmingai įgyvendinti mokyklose, jeigu bendruomenės jį priims. Dėl to labai svarbi mokytojų partnerystė, daug dėmesio skirta mokytojams mokyti. Pedagogams, mokyklų vadovams, švietimo skyrių specialistams numatyta surengti daugiau kaip 100 seminarų. Jau parengti naujojo modelio „Gairių metmenys“ ir šių gairių komentarai su atsakymais į svarbiausius mokytojų klausimus.
Projektas, prasidėjęs šiemet, baigsis 2008-ųjų žiemą. Vėliau, šio modelio, sudarančio didesnes galimybes pasirinkti technologinę, menų ar sportinio ugdymo kryptį, sėkmingiausi rezultatai bus pasiūlyti diegti į visas Lietuvos mokyklas.