Švietimo ir mokslo ministras Gintaras Steponavičius sausio 16 d. pristatė priemones biurokratijai ir „popierizmui“ švietimo įstaigose mažinti. Ministro įsakymais bus atšaukta ar supaprastinta daugiau kaip 40 aprašų, protokolų, tvarkų pozicijų, iš kurių svarbiausios – reglamentuojančios mokytojų ir mokyklos vadovų privalomą atestaciją. Bus numatytos priemonės, kaip ir toliau mokyklose mažinti dokumentų srautą, jų nedubliuoti, stiprinti mokyklų ir mokytojų savarankiškumą, diegti dialogo, diskusijų kultūrą.
„Privalome labiau pasitikėti mokytojais ir mokyklų vadovais. Mokyklų bendruomenės – pedagogai, tėvai, mokiniai – turėtų priimti svarbiausius sprendimus dėl mokyklos gyvenimo. Suteikdami jiems daugiau laisvės ir savarankiškumo, atveriame kelią kokybiškesniam ugdymui, šiltesniems santykiams,“ – sakė G. Steponavičius. „Pasitikėjimas, parama, pagarba – šiomis kertinėmis vertybėmis grindžiame požiūrį į mokytoją.“
Atsisakius daugybės ilgą laiką pedagogus varginusių „popierių“, sumažės mokytojų darbo krūvis, jie daugiau laiko skirs savo tiesioginei misijai.
Pagal Švietimo ir mokslo ministerijos atliktų tyrimų duomenis, pedagogų teigimu, šiuo metu mokytojai ir mokyklų vadovai dokumentacijos rengimui sugaišta net apie 40 procentų viso darbo laiko. Mokyklų pavaduotojai teigia, kad jie sugaišta apie tris savaites teikdami informaciją, kurią jie jau yra teikę anksčiau.
Ministro įsakymu atšaukiama mokytojų savianalizės anketa taip supaprastinant mokytojų atestacijos procesą. Mokyklos vadovų atestacija taps neprivaloma. Mokyklos išduodamų dokumentų tvarka bus supaprastinta – mokyklos pačios spręs, kokių komisijų, protokolų reikia. Be to, bus įvesta laisvesnė mokyklos įsivertinimo tvarka – ministerija ir jai pavaldžios institucijos tik teiks paramą atliekant mokymo įstaigų vidaus auditą. Ministerija parengs universalias daugelio tvarkų ir dokumentų rekomendacines formas, kuriomis, taupydamos laiką, mokyklos galėtų naudotis.
Šios naujovės bus taikomos bendrojo lavinimo mokyklose, ikimokyklinio ugdymo, profesinio mokymo, neformalaus ugdymo institucijose.
„Sieksime, kad dėl daugelio klausimų prie stalo susėstų įvairių interesų grupės – mokytojai, mokyklų vadovai, tėvai, švietimo politikai, mokslininkai – ir diskutuotų. Norime, kad švietimo sistemoje vyrautų pasitikėjimo mokytoju kultūra. Mūsų mokytojas yra kūrybiškas ir atsakingas. Biurokratijos įsakymais sumažinti neįmanoma – reikia keisti mūsų vertybes ir požiūrį,“ – sakė Vaidas Bacys, G.Steponavičiaus iniciatyva sudarytos darbo grupės vadovas.
Ateityje planuojama iš esmės sumažinti mokyklose egzistuojančių komisijų skaičių jas sujungiant ir nedubliuojant veiklų (pvz. jungiant narkomanijos prevencijos ir smurto komisijas), bus atsisakyta daugelio procedūrų, tiesiogiai nedarančių įtakos ugdymo kokybei (pvz. maitinimo, krizių valdymo tvarkų).
„Tai tik pirmas žingsnis ilgame kelyje. Ateityje turėtume teikti daugiau paramos mokyklai ir pagalbos mokytojui“ – sakė G.Steponavičius.
Darbo grupė dokumentų skaičiui mokyklose mažinti buvo sudaryta 2008 metų gruodžio mėn. pirmu Švietimo ir mokslo ministro įsakymu.