Europos Komisija visuomenei svarstyti pristato „Žaliąją knygą“ apie migracijos įtaką ES švietimo sistemoms. Šiame dokumente nagrinėjamos problemos, kylančios dėl vis didėjančių migracijos mastų, kartu pateikiamos galimų sprendimų gairės. Siūlymus ir samprotavimus Europos Komisijai galima teikti iki 2008 m. gruodžio 31 d.
ES valstybių narių švietimo įstaigoms dėl nuolat didėjančios migracijos ir judrumo į savo mokymo įstaigas tenka priimti vis daugiau vaikų iš kitų valstybių, kalbančių kita kalba. Migrantų vaikų skaičiaus didėjimas mokyklose kelia nemažai iššūkių švietimui. Mokyklos turi prisitaikyti prie kintančios padėties ir kartu išsaugoti savo tikslus - užtikrinti kokybišką švietimą, sudaryti sąlygas vaikų socialinei integracijai ir visuomenės vertybių perdavimui.
„Žalioji knyga“ kviečia apsvarstyti direktyvos 77/486/CEE (Tarybos direktyva dėl darbuotojų migrantų vaikų mokymo) ateitį ir kokiais būdais ji toliau galėtų prisidėti prie migrantų švietimo stiprinimo, ES garantuojamų laisvių užtikrinimo.
Atlikti tyrimai parodė, kad migrantų vaikai pasiekia prastesnius mokymosi rezultatus. Kai kuriose šalyse mokymosi pasiekimų skirtumas tarp migrantų ir šalies piliečių padidėjo. Todėl mokyklose reikia užtikrinti, kad mokymo metodai būtų pritaikyti skirtingiems mokinių pasiekimams, kultūrai ir kalbai.
Migrantų vaikų mokymosi rezultatai ir integracijos problemos yra sietinos su socialinėmis – ekonominėmis sąlygomis. Pastebėta, kad migrantai, esantys panašioje socialinėje ekonominėje padėtyje, kaip ir šalies piliečiai, savo mokymosi pasiekimais atsilieka. Taip pat migrantai praranda nemažai savo gebėjimų, įgytų gimtąja kalba. Dažnai kyla problemų dėl turimų kvalifikacijų pripažinimo.
Vis dažniau atsiranda mokyklos, kuriose migrantų mokinių koncentracija tampa labai didelė. Tokios mokyklos tarsi iškrenta iš bendros švietimo sistemos. Migrantų mokyklų segregacija susilpnina galimybes socialinei integracijai.
Dokumente pažymima, kad švietimo sistemose, kuriose ypatingas dėmesys skiriamas lygiateisiškumui, koreliacija tarp socialinės – ekonominės mokinių padėties ir mokymosi pasiekimų yra minimali. Todėl valstybėms yra svarbu taikyti įvairias priemones migrantų integracijai į švietimo sistemą: papildomas kalbos mokymas, gimtosios kalbos mokymasis, teikti tikslinę paramą, kurti specialias programas.
Nepaisant to, kad švietimo organizavimas priklauso išimtinai valstybių narių kompetencijai, Europos Sąjungos lygiu imamasi priemonių migracijos sukeltoms problemoms spręsti. Siekdama, kad rengiamos priemonės būtų efektyvesnės, Europos Komisija nori žinoti suinteresuotų šalių nuomonę apie ES galimą vaidmenį sprendžiant migrantų problemas valstybėse narėse. Dėl to šalys yra kviečiamos išreikšti nuomonę apie direktyvos 77/486/CEE ateitį, apie galima ES vaidmenį remiant valstybes nares, geros praktikos formavimą.