Kaip kryptingai ugdyti visuomenės supratimą apie negalią ir neįgaliuosius, pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Lietuvai istorine praeitimi artima Vengrija demonstruoja, kad derinant privačias ir valstybės iniciatyvas žmonių su negalia integracijos problemas galima spręsti itin ambicingais projektais.
Vienas tokių – Budapešte (Vengrija) jau šešetą metų veikiantis „Galimybių parkas“. Šis ir kiti Vengrijoje sėkmingai įgyvendinti socialiniai projektai plačiau pristatyti praeitą savaitę pasibaigusiuose tarptautiniuose mokymuose „Jaunimas žmonėms su negalia“. Juose dalyvavo ir Lietuvos studentų sąjungos (LSS) socialinės integracijos koordinatorė Rūta Ruolytė.
„Galimybių parkas“ – tai įvairių socialinės praktinės veiklos metodų ekspozicija, kuri užima 4000 kvadratinių metrų. Parkas įkurtas suvienijus atskirų fizinių asmenų ir valstybės finansinius pajėgumus. Čia sudaryta ir gali būti įgyvendinta speciali 33 užsiėmimų programa, leidžianti pažinti negalią, geriau suvokti žmonių su negalia situaciją, patirti, koks jausmas būti netekus vieno ar kito pojūčio.
Parke dirba apie 100 darbuotojų, 80 kurių žmonės su negalia. Per metus parką aplanko 250 tūkst. lankytojų, daugiausiai – vaikai kartu su jų tėveliais, moksleiviai bei studentai.
Anot „Galimybių parke“ apsilankiusios LSS socialinės integracijos koordinatorės R. Ruolytės, panašus parkas galėtų rasti vietą ir Lietuvoje. „Poreikis stiprinti visuomenės socialinius ryšius ir nuo mažumės per praktinį patyrimą ugdyti laisvą, stereotipų nesuvaržytą požiūrį į žmones su negalia egzistuoja“, - teigia R. Ruolytė.
LSS atstovės nuomone, valstybės, privataus sektoriaus ir atskirų fizinių asmenų bendradarbiavimas šia linkme Lietuvoje turėtų būti labiau skatinamas. „Ankstyvas praktinis ugdymas labai svarbus tolimesnei žmogaus raidai. Nuo mažų dienų skiepydami supratimą apie skirtingus, bet lygiateisius visuomenės narius, ateityje galime tikėtis brandesnės pilietinės visuomenės, sąmoningesnių moksleivių ir studentų. Jei gali Vengrai, kuo mes prastesni?“, - šypsodamasi provokuoja LSS socialinės integracijos koordinatorė R. Ruolytė.
Tarptautinių mokymu metu studentų atstovai taip pat lankėsi Budapešto mokslo universitete, kur jiems pristatyti šiame universitete įgyvendinti aplinkos pritaikymo studentų su negalia poreikiams projektai. Pasak LSS socialinės integracijos koordinatorės R. Ruolytės, įdomu pastebėti tai, jog universitete veikia Studentų su negalia paramos grupė. Sudaryta iš 25 psichologijos studentų grupė teikia įvairias paslaugas neįgaliesiems.
Primename, kad Lietuvos studentų sąjunga veiklas žmonių su negalia integracijos į aukštąjį mokslą srityje plėtoja jau keletą metų. Vienas šioje veikloje propaguojamų principų – sėkmingos tarptautinės patirties sklaida ir jos pritaikymas.