Šiandien Lietuvos studentų atstovybių sąjunga Švietimo ir mokslo ministerijoje pristatys sociologinius tyrimus, kuriuose analizuojamas Europos šalių studentų dalyvavimas aukštojo mokslo sistemoje, studentų apeliacijų ir ginčų nagrinėjimo Lietuvos aukštosiose mokyklose sistema bei aukštojo mokslo prieinamumas pagal socialinius aspektus.
„Tyrimai atlikti siekiant įvertinti apeliacijų teikimo ir ginčų nagrinėjimo sistemas Lietuvos aukštosiose mokyklose, studentų pasitikėjimą jomis bei informacijos apie jų veiklą prieinamumą. Taip pat siekiama išanalizuoti su aukštojo mokslo prieinamumu susijusias problemas. Bet svarbiausia atsižvelgti į tai, jog visos tiriamos sritys aktualios aukštojo mokslo reformai. Pasitelkus tyrimų rezultatus būtų galima priimti atitinkamus sprendimus tobulinant aukšojo mokslo sistemą.“ - teigė LSAS prezidentė Indrė Vareikytė.
Lapkričio mėnesį, dayvaujant respondentams iš visos Lietuvos, atlikti sociologiniai tyrimai: „Europos šalių studentų dalyvavimo aukštojo mokslo sistemoje lyginamasis tyrimas“, „Studentų apeliacijų ir ginčų nagrinėjimo Lietuvos aukštosiose mokyklose sistemos funkcionavimo analizė ir tobulinimas“ ir „Aukštojo mokslo prieinamumo socialinių aspektų tyrimas“.
Vienas aktualiausių tyrimų, pasak studentų atstovų – studentų apeliacijų ir ginčų nagrinėjimo Lietuvos aukštosiose mokyklose sistemos funkcionavimo analizės ir tobulinimo tyrimas.
„Tyrimas akivaizdžiai parodė, kad šiuo metu daugumoje aukštųjų mokyklų veikianti atestacijų sistema nėra efektyvi - ji remiasi tik formaliais akademiniais kriterijais, tokiais kaip parašytų straipsnių, vadovautų rašto darbų (bakalauro ar magistro) skaičius ar dėstytų paskaitų kiekis. Tačiau atestuojant dėstytoją itin retai atsižvelgiama į jo, kaip pedagogo, kvalifikaciją ir gebėjimą perteikti žinias studentams, o jeigu atsižvelgiama, tai tik simboliškai – tai sudaro labai nežymią, įtakos nedarančią, dalį“ – teigiama Švietimo ir mokslo ministerijai pristatomose tyrimo išvadose.
„Tai, jog daugumoje aukštojo mokslo įstaigų dėstytojų atestacijos tik formalumas, tikrai nedžiugina. Kartu su tyrimu teikiame LR Švietimo ir mokslo ministerijai ir rekomendacijas, kuriose atkreipiame dėmesį į svarbiausius dalykus, jog studentų vertinimas turi būti realus, o ne deklaruojamas, kad šio vertinimo rezultatai turi būti naudojami ne tik kaip atestacijos dalis, bet ir kaip priemonė, kuri skatintų dėstytoją keisti savo darbo įpročius, jei jie netoleruojami“.– tyrimų rezultatus komentavo LSAS prezidentė Indrė Vareikytė.
Remdamasi tyrimo išvadomis, Lietuvos studentų atstovybių sąjunga akcentuoja, kad būtina vykdyti reguliarias studentų apklausas, jų rezultatai turi būti aptariami su dėstytojais, nes tai skatintų pokyčius jų pedagoginėje veikloje. Šis procesas turi būti skaidrus ir atviras, jo rezultatai turi būti viešai skelbiami, o ne slepiami ar pamirštami atestacijos metu.
Taip pat rekomenduojama keisti atestacijų ir dėstytojų vertinimo tvarką, kurioje turėtų būti svarbūs ne tik akademinės, bet ir pedagoginės veiklos vertinimo kriterijai, studentų apklausų rezultatai turi daryti ženklią įtaką vertinimo rezultatams. Už gerą pedagoginį darbą dėstytojams siūloma įvesti skatinamąsias priemones.
Išsamius tyrimo „Studentų apeliacijų ir ginčų nagrinėjimo Lietuvos aukštosiose mokyklose sistemos funkcionavimo analizė ir tobulinimas“ duomenis Lietuvos studentų atstovybių sąjunga ketina pristatyti visuomenei bei švietimo interesų grupėms 2008 – tųjų sausio mėnesį.