Naktį iš vasario 28 d. į kovo 1 d. Lietuvoje galutinai nustojo veikti aštuonetu prasidedantys ryšio numeriai. Jau ryte susisiekti su adresatu galėsime tik jo numerį pradėję nuliu arba +370, o daugiau laiko persiorientuoti turės tik laidinių telefonų naudotojai, nes senojo formato fiksuoto ryšio numeriai bus išjungti iki kovo 19 d. Tačiau „Telia“ įspėja, kad laiku nesiėmus veiksmų, dėl vis dar naudojamo senojo prefikso gali nepavykti ne tik skambinti, bet ir prisijungti prie savo paskyrų ar net atsiimti siuntų.
„Mobiliojo ryšio vartotojai apie prefikso permainas yra informuoti tikrai gerai – aštuonetu prasidedantys numeriai mūsų tinklo sraute šiandien sudaro vos kelių procentų dalį. Fiksuoto ryšio klientams suteikėme daugiau laiko persiorientuoti, tad daugiausia nepatogumų greičiausiai kils tik dėl senųjų numerių, kurie per neapsižiūrėjimą liko nepakeisti įvairiose sistemose. Dar šiandien būtina pasitikrinti, ar su naujaisiais numeriais pavyksta atidaryti automatinius vartus, prisijungti prie socialinių tinklų ir ar jie tikrai teisingai nurodyti užsakymų pristatymo informacijoje“, – teigia „Telia“ numeracijos keitimo projekto vadovė Rima Pakalnytė.
Naujieji numeriai „neveikia“?
Prefikso keitimas vyks keliais etapais. Pirmiausia, naktį iš vasario 28 d. į kovo 1 d., išjungta didžioji dalis mobiliojo ryšio numerių su prefiksu 8. Likusi jų dalis nustos veikti šį pirmadienį. Tuo metu siekiant sudaryti kuo mažiau nepatogumų lėčiau į permainas reaguojantiems fiksuoto ryšio vartotojams, aštuonetu prasidedančių fiksuoto ryšio numerių išjungimas nukeltas į kovo 12–19 d. laikotarpį, apie šį pokytį informavus atsakingas institucijas.
„Šį sprendimą priėmėme atsižvelgę į statistiką, kuri rodo, kad vis apie ketvirtadalis fiksuoto ryšio skambučių vis atliekami naudojant senąjį prefiksą, o tarp aktyviausių senojo numerių formato naudotojų yra gydymo įstaigos ir kai kurios kitos visuomenei svarbios institucijos. Minimalus atidėjimas suteiks šioms organizacijoms daugiau laiko atnaujinti savo sistemas, tačiau mobiliojo ryšio vartotojams tokių išimčių nebus taikoma – senieji numeriai absoliučiai daugumai jų nustos veikti jau rytoj“, – paaiškina R. Pakalnytė.
„Telia“ pagalbos centro specialistai taip pat pastebi, kad dalis vartotojų dar nėra perpratę naujosios numeracijos subtilybių. Pastarosiomis dienomis jiems paskambinę klientai skundžiasi, kad naujasis formatas neveikia. Pasidomėjus detaliau paaiškėja, kad jie rašo „0861234567“ arba „037061234567“, o tai yra neteisingas formatas. Nulį reikia rašyti vietoje aštuoneto, o ne pridėti papildomai. Teisingas formatas būtų „061234567“. Nors numerio pradžioje galima naudoti tiek nulį, tiek tarptautinį kodą +370, patogiausia rinktis pastarąjį, nes jis veiks net adresatui išvykus į užsienį.
Nuo kovo 1 d. senieji numeriai neleis ne tik skambinti, bet ir siųsti SMS. „Telia“ apie tai priminė išsiųsdama specialias SMS žinutes, nes priešingai nei bandant skambinti surinkus senojo formato numerį, kai sistema perspėja apie pokyčius, SMS naudotojai nebuvo gavę atskirų pranešimų. Net jeigu niekada neskambinate ir telefonu rašote tik SMS žinutes, atsinaujinti kontaktus savo adresų knygelėje vis tiek būtina. Nuo kovo 1 d. žinutės, siunčiamos aštuonetu prasidedančiais numeriais, paprasčiausiai nepasieks adresato.
Įstrigusios siuntos ir spūstys prie stovėjimo aikštelių
Deja, su senąja numeracija susiję nepatogumai jau rytoj gali tykoti net tų, kurie pareigingai atnaujino savo kontaktų bazę. Tarp nukentėjusiųjų gali atsidurti internetinės parduotuvės ir jų klientai, kurie nuolat gauna pristatymus į namus ar paštomatus. Dėl nurodytų nebeveikiančių senųjų telefono numerių siuntos gali nepasiekti jų gavėjų.
„Daugelis internetinių parduotuvių dažnai iš jų perkantiems klientams suteikia galimybę paskyroje išsaugoti pristatymo informaciją, tad jos nebereikia iš naujo įvedinėti darant kiekvieną naują užsakymą. Jei joje iš seno nurodytas aštuonetu prasidedantis telefono numeris, siuntai atvykus į paštomatą, kyla rizika, kad apie tai klientai nebus informuoti SMS žinute ir negaus durelių atrakinimo kodo. Įdomu tai, kad ant neseniai per „LP Express“ terminalą atkeliavusių „Vinted“ drabužių siuntų etikečių vis dar puikuojasi telefono numeriai su aštuonetu priekyje, nors vartotojas ir buvo pateikęs numerį su naujuoju prefiksu“, – pavyzdį pateikia „Telia“ atstovė.
Nėra aišku, ar ši ir kitos kurjerių tarnybos savo vidinėse automatiškai konvertuoja seno formato numerius į naująjį. Gali būti, kad etiketėje trumpesnė jo versija nurodyta simbolių taupymo sumetimais. Tačiau dėl viso pikto vertėtų kuo skubiau pasitikrinti paskutinių užsakymų informaciją ir savo kontaktuose pastebėjus senojo formato numerį, susisiekti su siuntų tarnyba, kad ji atnaujintų duomenis.
Negalima pamiršti ir skambučiu pakeliamų užtvarų bei automatinių vartų, ypač tiems, kurie gyvena uždarose teritorijose ar daugiabučių kompleksuose. Jei įvažiavimo sistema vartotoją atpažįsta pagal numerį, po kovo 1 d. gali nepavykti patekti į stovėjimo aikštelę ir tekti stovėti spūstyje. Rekomenduojama dar šiandien pasitikrinti, ar vartai atpažįsta skambutį iš naujo formato numerio. Tai pat galioja namų apsaugos ir signalizacijos sistemoms, kurios siunčia pranešimus pagalbos tarnyboms, Apie pavojus joms pranešti gali būti tiesiog neįmanoma, jei sistemos nustatymuose išliks senasis numerio formatas.
Ne ką mažiau svarbu atkreipti dėmesį į dviejų žingsnių autentifikavimo sistemas. Tie, kurie socialiniuose tinkluose, elektroniniame pašte, darbinėse programose ar kitose platformose yra aktyvavę dviejų žingsnių autentifikavimo mechanizmą, kol dar veikia senasis prefiksas, turėtų patikrinti, ar jų nustatymuose nėra suvestas aštuonetu prasidedantis numeris. Jei laiku nebus patikrintas ir pataisytas numerio formatas, po kovo 1 d. gali iškilti sunkumų jungiantis prie paskyrų, nes sistema negalės atsiųsti patvirtinimo kodų. Tai gali tapti rimta problema ne tik bandant patekti į socialinių tinklų paskyras, bet ir atliekant prekių užsakymus ar kitas svarbias operacijas.
Verslai gauna asmeninius paraginimus
Verslo subjektai ir organizacijos turėtų ypač paskubėti atnaujinti savo kontaktinę informaciją viešuose šaltiniuose. Siekdami apie tai priminti, „Telia“ darbuotojai paskutines savaites asmeniškai kreipėsi į tas organizacijas, kurios jos tinkle sulaukdavo didžiausio skambučių srauto su prefiksu 8. Tarp tokių – ne vien privačios įmonės, bet ir nemažai valstybinių ar savivaldybių įstaigų.
„Asmeniškai kreipdamiesi į klientus įsitikinome, kad vartotojai greitai prisitaiko prie pokyčių, jei gauna aiškią informaciją. Paraginus vieną Vilniaus gydymo įstaigą savo senojo formato kontaktinį numerį svetainėje pakeisti į prasidedantį +370, skambučių naudojant senąjį prefiksą per tris dienas sumažėjo net keturis kartus. Nepaisant to, matome daugelis verslo subjektų delsia – neatnaujintos ne tik internetinės svetainės, bet ir techninės sistemos, o tai gali turėti rimtų pasekmių jau pirmadienį grįžus į darbą“, – perspėja „Telia“ numeracijos keitimo projekto vadovė.
Įmonėms ir organizacijoms, kurios naudoja žinybines telefonų stoteles (PBX) ir automatinio skambučių paskirstymo (IVR) sistemas, taip pat būtina pasirūpinti, kad jos būtų tinkamai sukonfigūruotos naujam prefiksui. Jei sistemos nebus laiku atnaujintos, po kovo 12 d. nustojus veikti seniesiems fiksuoto ryšio numeriams, klientai negalės susisiekti su įmone. Taip pat neveiks jokios funkcijos, susijusios su išeinančiais skambučiais ar SMS žinutėmis, jei jose išliks senasis formatas. Rekomenduojama nedelsiant pasikonsultuoti su IT specialistais ir įsitikinti, kad visos sistemos yra paruoštos pokyčiams.
Iškilus bet kokiems klausimams ar sunkumams dėl numeracijos pokyčių, „Telia“ klientai visada gali kreiptis į klientų aptarnavimo centrą telefonu 117 (skambinant iš „Telia“ tinklo) arba 1817 (skambinant iš kitų operatorių tinklų). Kartu su visa telekomunikacijų bendruomene siekiame, kad perėjimas prie naujos numeracijos būtų kuo sklandesnis ir sukeltų kuo mažiau nepatogumų Lietuvos gyventojams ir verslui.