Iki sovietinio prefikso „8“ išjungimo liko vos savaitė, tad specialistai primena, kad iki kovo 1-osios būtina ne tik atsinaujinti numerius savo telefonų knygelėse, bet ir perkonfigūruoti telefonines sistemas, kurios naudojamos vartotojų identifikavimui ar registracijai, elektroninės saugos ir priešgaisrinėse sistemose, vartų ar užtvarų atidarymui.

„Šiuo metu vykdomas trečiasis nacionalinio prefikso diegimo etapas artėja link užbaigimo: nuo 2025 m. kovo 1 d. turėtų būti nutrauktas iš sovietinės telefonijos sistemos paveldėtas tarpmiestinio prefikso „8“ veikimas, skambučiai bus jungiami naudojant nacionalinį prefiksą „+370“ ar tiesiog „0”, – pasakoja Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) Elektroninių ryšių išteklių valdymo grupės vyresnysis patarėjas Darijus Mickus.
RRT teikiama operatorių statistika rodo, kad didžioji dalis gyventojų jau prisitaikė prie numeracijos pokyčių – naudojant senąjį prefiksą vyksta mažiau nei 10 proc. mobiliųjų ryšio skambučių. Tačiau verslo segmente apie 30 proc. skambučių vis dar inicijuojama naudojant aštuonetu prasidedančius numerius.
D. Mickus primena, kad laiku nepertvarkius techninės įrangos, po kovo 1-osios kai kurios sistemos, šiuo metu sukonfigūruotos su prefiksu „8“, tokius skambučius tiesiog atmes.
Didžiausia rizika tikėtina sveikatos priežiūros sektoriuje, kur daugelis poliklinikų ir ligoninių vis dar naudoja telefonijos sistemas, neturinčias galimybių automatiškai pereiti prie naujosios numeracijos. Problema aštrina ir neatnaujinta įstaigų kontaktinė informacija interneto svetainėse: dalis pacientų, renkantys neteisingai nurodytus telefonų numerius, gali neprisiskambinti registracijos, konsultacijų ar net skubios medicininės pagalbos klausimais.
„Toks neapdairumas gali turėti rimtų pasekmių vyresnio amžiaus žmonėms, kurie neturi įgūdžių registruotis vizitams internetu ir iš įpročio kliaujasi telefoniniu ryšiu. Dėl to tiek pačios gydymo įstaigos, tiek jų pacientai turėtų laiku imtis veiksmų, kad būtų išvengta galimų nesklandumų“, – primena ekspertas.
Ne mažesnę riziką kelia ir pastatų apsaugos sistemos. Daugeliu atveju šiuolaikinės pastatų apsaugos signalizacijos yra susietos su centriniu pultu mobiliojo ryšio priemonėmis, tačiau jei šios sistemos nėra atnaujintos, saugumo tarnybos gali negauti kritinių pranešimų apie įsilaužimus, gaisrus ar kitus incidentus.
Numeracijos pokyčiai gali lemti nemalonius trikdžius ir buitinėse situacijose. Pavyzdžiui, jei stovėjimo aikštelių užkardai pakeliami paskambinus telefonu, o sistema nėra pritaikyta naujajai numeracijai, ji gali tiesiog neatpažinti skambinančiojo numerio ir neleisti jam įvažiuoti į stovėjimo aikštelę ar išvažiuoti iš jos.
Specialistas rekomenduoja verslo įmonėms nedelsiant atnaujinti visais komunikacijos kanalais pateikiamą kontaktinę informaciją – patikrinti svetaines, tinklalapius, el. pašto parašus – tai atlikti galima gana greitai, o pakeitimai nereikalauja didelių investicijų. Taip pat būtina perkonfigūruoti naudojamas technines sistemas. Šis procesas gali užtrukti, todėl svarbu ne tik atlikti būtinus pakeitimus, bet, kol dar veikia ir senasis prefiksas, išbandyti sistemų veikimą su naująja numeracija.
Tik atlikus šiuos veiksmus, informavus galutinius paslaugų gavėjus apie ryšio numerių rinkimo pokyčius, atlikus pakeitimus galinių įrenginių adresų knygelėse, atnaujinus viešai skelbiamus kontaktinius ryšio numerius galima užtikrinti sklandų nacionalinio prefikso diegimą, reziumuoja D. Mickus.