Amžiaus pradžioje sukurta AIS („Automatic Identification System“) sistema leidžia stebėti visų laivų judėjimą. Ši sistema buvo sukurta tam, kad pavyktų išvengti susidūrimų – laivavedžiams nebereikia pasikliauti vien radarais ir stebėjimais. AIS naudoja ir karo laivai, bet kažkodėl būtent NATO laivų pozicijos dažnai atvaizduojamos net labai neteisingai.
© commons.wikimedia.org
Visi didesni laivai turi specialius siųstuvus, kurie siunčia duomenis apie poziciją, greitį bei judėjimo kryptį į AIS duomenų bazes. Šie duomenys yra apdorojami ir atvaizduojami viešai. Kariniai laivai, aišku, kartais tuos siųstuvus išjungia, kad galėtų pasislėpti nuo nepageidaujamų akių. Tačiau dabar JAV Laivynas stengiasi kiek įmanoma dažniau naudotis AIS, nes praeito dešimtmečio pabaigoje įvyko net keli skaudūs karinių ir komercinių laivų susidūrimai.
Taigi, AIS padeda išvengti avarijų. Bet NATO dabar susiduria su kita problema – AIS dažnai visiškai neteisingai vaizduoja aljanso laivų padėtį. Pavyzdžiui, rugsėjį Karališkojo laivyno lėktuvnešis „Queen Elizabeth“ su visa palyda buvo pavaizduotas skubantis į Airijos jūrą, nors nebuvo net arti jos. Tyrėjai permetus pastebėjo daugiau nei 100 atvejų, kuomet AIS visiškai neteisingai vaizdavo NATO karinių laivų judėjimą ir padėtį.
Tai nėra tik techninė klaida – tai gali turėti rimtų pasekmių. Kartą JAV eskadrinis minininkas „USS Roosevelt“ buvo vaizduojamas giliai Rusijos teritoriniuose vandenyse. Šį birželį Rusijos kontroliuojamuose vandenyse, pasak AIS duomenų, lankėsi ir britų bei Nyderlandų laivai, nors iš tikrųjų jie buvo toli nuo pažymėtų vietų. JAV karininkai nemano, kad tai – tik klaidos. Kažkas klastoja duomenis.
Visi aptikti ir patvirtinti netikslūs AIS duomenys liečia NATO ar Švedijos laivus – nesunku įsivaizduoti, kad tai darytų Rusija. AIS trikdymo tikslai gali būti įvairūs. Taip galima vaizduoti, kad Vakarų laivai nuolat pažeidžia Rusijos teritorinius vandenis – vadinasi, Rusijos atsakas būtų gynyba, o ne agresija. Kita vertus, gali būti, kad tiesiog bandoma sugriauti pasitikėjimą AIS.
Ir tai yra didelė problema. AIS yra skirta saugumui jūrose. Jos trikdymas ir duomenų klastojimas ne tik teršia Vakarų laivynų įvaizdį, bet ir kenkia pasaulio laivybos saugumui. Tie duomenys turi būti tikslūs – tai yra bendras interesas, kurio negalima pamiršti.