Kauno technologijos universiteto (KTU) Interneto paslaugų centras DOMREG, administruojantis aukščiausio lygio .lt domeną, informuoja, kad 2020 metais domenų skaičius išaugo iki 213 106. Palyginus su 2019 metais, užfiksuotas 7,1 proc. .lt domeno vardų augimas. Nacionalinis Latvijos domenas .lv pernai augo 3,1 proc., Estijos .ee – 7,4 proc.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
KTU Interneto paslaugų centro vadovė Daiva Tamulionienė mano, kad domenų skaičiaus augimą praėjusiais metais lėmė dėl karantino apribojimų kilęs elektroninės prekybos bumas.
„Karantinas, matyt, buvo tas metas, kai ne tik ilgą laiką rinkoje esantys verslai privalėjo kuo greičiau keltis į internetą, kad išgyventų, bet ir atsirado laiko naujų verslo idėjų generavimui. Natūralu, kad pasikeitusios aplinkybės turėjo įtakos tiek vartotojų, tiek verslų elgsenai. Dėl to ir stebėjome e. prekybos bumą, kai buvo įkuriami .lt domenai tiek fiziniams į internetą besikeliantiems verslams, tiek naujiems verslams, ypač virtualioms paslaugoms teikti“, – aiškina KTU Interneto paslaugų centro DOMREG vadovė D. Tamulionienė.
„Verslios Lietuvos“ inicijuota ir praėjusių metų vasarą „Spinter tyrimų“ atlikta Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo e. parduotuvių, prisijungusių prie pagalbos verslui iniciatyvos „Internete karantino nėra“, atstovų apklausa parodė, kad dėl e. prekybos atsivėrusių galimybių net penktadalis (19 proc.) verslų nusprendė nebevykdyti fizinės prekybos ir likti tik internete. Labiau vystyti internetinius pardavimus nei fizinius planavo ketvirtadalis (26 proc.), o beveik pusė verslų (47 proc.) žadėjo lygiagrečiai vystyti internetinius ir fizinius pardavimus. Tik 7 proc. apklaustų verslininkų pasiryžę grįžti po karantino prie fizinių pardavimų.
„Dėl koronaviruso pandemijos apribojimų verslo sprendimas aktyviai keltis į internetą ir vystyti internetinius pardavimus sukėlė tokį e. prekybos bumą, kurio rezultatų turbūt būtų reikėję laukti ne vienerius metus. Vis tik naujiems rinkos žaidėjams kraustynės į internetą kelia iššūkių, kurių dažnai nepavyksta įveikti ir išsilaikyti, nes e. prekyba nėra tik domeno registravimas, el. parduotuvės sukūrimas ir prekių sukėlimas. Reikia daug pastangų ir investicijų užtikrinant pakankamą prekių ženklų žinomumą ir lankytojų srauto pritraukimą į e. parduotuvę, o tai – bene sunkiausi uždaviniai smulkiam verslui. Turbūt šios priežastys lemia, kad kasmet daug el. parduotuvių savo veiklą nutraukia, o .lt domeno statistikoje matome daug nepratęsiamų domenų“, – teigia D. Tamulionienė.
Per 2020 metus buvo įkurta beveik 44 tūkst. naujų .lt domenų ir beveik 30 tūkst. panaikinti. Populiariausias Lietuvoje ir toliau išliko .lt domenas, kurį, Europos domenų registrų asociacijos CENTR duomenimis, 2020 m. buvo pasirinkę apie 59 proc. užsakovų iš Lietuvos.
„Jeigu e. parduotuvė kuriama Lietuvos rinkai lietuvių kalba, tuomet rekomenduojame rinktis .lt domeną, nes vietiniai gyventojai labiau juo pasitiki ir iš įpročio interneto naršyklės adreso eilutėje rašo lietuvišką vardo dalį .lt. Tačiau matome verslų, kurie neradę laisvo norimo vardo .lt domene paskuba pasirinkti kitą ir dėl to praranda dalį lankytojų, o dar blogiau – kai tuo pačiu vardu kitame domene yra įsikūrę konkurentai. Tokių situacijų patariame vengti ir kūrybiškiau paieškoti idėjų domeno vardui, kad jis būtų unikalus, neklaidintų vartotojų ir sutaptų su planuojamu į rinką įvesti savo prekių ženklu“, – akcentuoja D. Tamulionienė.
Šiuo metu .lt domeno procedūrines paslaugas teikia 66 Lietuvos ir 59 užsienio paslaugų teikėjai. KTU interneto paslaugų centras DOMREG yra .lt domeno administratorius, kurio svarbiausios užduotys – .lt domeno infrastruktūros valdymas ir domeno vardų sistemos (angl. Domain Name System, DNS) veikimo internete užtikrinimas.