Ne pelno organizacijai C4ADS atlikus tyrimą išaiškėjo, kad apie Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną kuriami netikrų GPS signalų burbulai, ypač kai jis lankosi įvairiose jautresnėse vietovėse. Mat tikruosius GPS navigacijos palydovų perduodamus signalus užgožia galingi nuo žemės paviršiaus skleidžiami signalai, rašo BBC.
Ataskaitoje, kurią sudarė ekspertų kolektyvas, įvardinti daugiau nei 10000 atskirų GPS signalo užgožimo incidentų, kurių vykdytojas – Rusija.
Daugumos šių incidentų atveju buvo padarytas poveikis laivų navigacijai, nurodo C4ADS. Tačiau tokių slopinimo faktų būta ir aplink oro uostus, ir kitose vietose.
C4ADS – „Centre for Advanced Defence“ – yra tyrimų organizacija, sudėtingų pasaulinių saugumo ir konfliktų vertinimui naudojanti sudėtingus duomenų analizės metodus.
Ataskaita, kurios pagrindu tapo Pasaulinės navigacijos palydovų sistemos (GNSS) pozicionavimo duomenys, paimti iš kelių skirtingų šaltinių, buvo sudarinėjama ilgiau nei metus.
Šaltiniai buvo šie:
- automatinės maršruto užrašymo sistemos laivuose;
- žemoje orbitoje besisukančių palydovų signalai;
- kelionių istorijos, paimtos iš sportininkams skirtų „Strava“ žemėlapių sistemos;
- vieši pranešimai apie nuo kurso nukrypusius laivus, lėktuvus ir automobilius.
Analizės metu paaiškėjo, kad Rusija yra pagal GPS signalų užgožimą pirmaujanti pasaulio valstybė. Ataskaitoje nurodoma, kad tokiu būdu bandoma „apsaugoti ir vystyti strateginius valstybės interesus“.
Tyrimo autorių teigimu, daugiausiai GPS signalų užgožimo atvejų fiksuota siekiant jautrią oro erdvę apsaugoti nuo komercinių bepiločių skraidyklių patekimo į ją.
Aktyviausiai iš palydovų keliaujantis pozicijos nustatymo signalas buvo slopinamas dešimtyje gerai apibrėžtų teritorijų: Kryme, Sirijoje, ties Rusijos oro ir vandens uostais.
GPS imtuvai, kurie yra naudojami vietos nustatymo įrangoje, būna užtvindomi radijo signalais, kurie imituoja GPS palydovų siunčiamus signalus. Tačiau ant žemės generuojami signalai būna kur kas didesnės galios nei tikrieji palydoviniai, todėl tikra geografinės padėties informacija išnyksta triukšme.
Dėl GPS signalų užgožimo kursą teko koreguoti 1311 laivui, plaukusiam per Rusijos teritorinius vandenius, tvirtina ataskaitos autoriai.
Laivuose paprastai yra naudojami keli geografinės pozicijos nustatymo būdai, todėl laivai sugebėdavo grįžti į tinkamą kelią iškart, kai tik pastebėdavo, kad GPS imtuvai „grybauja“.
Ataskaitoje taip pat nurodoma, kad GPS signalų trikdymo metodai būdavo reguliariai naudojami tada, kai į keliones išsirengdavo aukščiausio rango valstybės vadovai.
C4ADS skelbia, kad egzistuoja „tvirta koreliacija tarp Rusijos valstybės vadovo kelionių ir GNSS užgožimo atvejų“.
Viena iš geriausiai žinomų situacijų – kuomet palydovinės navigacijos duomenimis buvo neįmanoma pasikliauti V.Putinui lankantis prie Kerčės sąsiaurio tilto 2018 metais.
Tyrimo autoriai daro išvadą, kad GPS signalų slopinimo atveju pastaruoju metu registruojama kur kas dažniau, nes smarkiai atpigo slopinimui reikalinga įranga.
„Iš tokių technologijų išplitimo naudą – pelną, saugumą ar sutrikdymą – gauną įvairūs piktavaliai veikėjai. Bet gera žinia yra tai, kad turint tinkamas technologijas tokį trikdymą užfiksuoti nėra sudėtinga, kaip ir nesudėtinga išsiaiškinti, kas tą daro“, – kibernetinio saugumo bendrovės „Sophos“ tinklaraštyje rašė Johnas Dunnas.