Vilniuje vykstant tarptautiniam seminarui „Palydovinės navigacijos sistemas Galileo ir EGNOS. Kokia nauda Lietuvai?“, transporto sektoriui aktualius klausimus dvišaliame susitikime su Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūros GSA generaliniu direktoriumi Carlo des Dorides aptarė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Pasak ministro, Lietuva aktyviai domisi GSA agentūros patirtimi, ypač susijusia su savivaldžiu vairavimu, taip pat 5G ryšio sinergija su Galileo programa.
„Susisiekimo sektorius ateityje taps vienu iš pagrindinių Galileo paslaugų naudotojų. Neabejojama, kad ES savivaldžių automobilių pramonė remsis europine satelitine navigacija. Aviacijai sparčiai pereinant prie Galileo ir EGNOS sistemų, tikėtina, kad eismo valdymo sistemos taip pat bus diegiamos Galileo pagrindu. Mums labai svarbu perimti sukauptas žinias bei patirtį. Pažangių technologijų taikymas ir bendradarbiavimas su GSA paskatins inovacijas susisiekimo sektoriuje ir užtikrins modernios transporto sistemos plėtrą“, – teigia susisiekimo ministras.
GSA generalinis direktorius Carlo des Dorides pabrėžė Galileo ir EGNOS sistemų naudą transporto, telekomunikacijų, žemės ūkio sektoriuose, pristatė skirtingas paslaugas ir jų pritaikymo galimybes. Pažymėjo, kad Galileo yra vienintelė civilinė pasaulinės navigacijos sistema, galinti užtikrinti ES šalims strateginę autonomiją ir technologinę nepriklausomybę.
Šiuo metu daugiau nei 600 mln. pasaulio gyventojų jau naudojasi išmaniaisiais telefonais, palaikančiais Galileo sistemą. Galileo yra pasirinktas kaip standartinis laiko garantas telekomunikacijų sistemose.
Dvišalio susitikimo metu aptartos Lietuvos galimybės šalies ūkio sektoriuose kur kas plačiau naudoti Galileo ir Egnos pagrindu veikiančias technologijas. Lietuvai ypač aktuali e. mokesčių keliuose rinkliavos sistema (angl. e.Tolling), kuri diegiama pasitelkiant GPS. GSA šioje srityje jau turi sukaupusi nemažą patirtį, todėl Lietuvai žengiant e. mokesčių keliuose sistemos diegimo link, svarbu susipažinti su agentūros bei kitų šalių patirtimi, tinkamai įvertinti Galileo bei kitų GPS pagrindu veikiančių sistemų privalumus bei trūkumus.
Europos Sąjungai dedant dideles pastangas sukurti Europos nepriklausomą civilinę palydovinės navigacijos sistemą ir sudaryti nemokamą prieigą prie kosmoso duomenų, gerėja paprastiems vartotojams bei verslui teikiamų paslaugų kokybė, duomenų patikimumas, buvimo vietos nustatymo tikslumas ir kiti parametrai.
Aviacijos srityje EGNOS signalą netrukus bus pradėta taikyti ir Lietuvoje. Pernai rudenį VĮ „Oro navigacija“ pasirašė darbinį susitarimą su bendrove ESSP, kurią įkūrė septynių Europos valstybių oro navigacijos paslaugų teikėjos. Susitarimas leis lėktuvų artėjimo tūpti procedūroms panaudoti itin tikslų palydovinį signalą ir tokiu būdu padidinti skrydžių saugą. EGNOS paslaugą tarptautiniuose Lietuvos oro uostuose planuojama pradėti taikyti jau šiais metais.
Apie Europoje vis aktyviau naudojamas palydovinės navigacijos sistemas Galileo ir EGNOS bei jų technologinę revoliuciją šiandien Vilniuje diskutuoja specialistai iš Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūros GSA, Europos Komisijos, Bendrojo pagalbos centro, Mokslo ir technologijų inovacijų agentūros (MITA), Kosmoso mokslo ir technologijų instituto bei valstybės įmonės „Oro navigacija“.