Interneto prieinamumas – viena iš didžiausių interneto problemų. Ne visi gali mėgautis sparča ir patikima, o dažnai ir iš viso nors kokia prieiga prie pasaulinio tinklo. Šviesolaidžių visur privedžioti nepavyktų, palydovinis ryšys gali aprėpti visą planetą, bet didelę spartą pasiekti trukdo atstumas. Lieka tarpinis variantas tarp žemės ir dangus – stratosfera.
Bepilotis dronas „Hawk 30“ / ©NASA
„Google“ ir „Facebook“ bandymai sukurti „saulėtuosius“ internetą retransliuojančius dronus nebuvo sėkmingi, tačiau tai neatšaldė kompanijos „AeroEnvironment“ noro bendradarbiaujant su NASA pabandyti laimę šioje sferoje.
Tai turėtų būti masyvus, 10-ies motorų dronas „Hawk 30“. Jį kuria Japonijos technologijų gigantas „SoftBank“ ir JAV nepilotuojamų skraidančių aparatų gamintojas „AeroEnvironment“. Bandymus tikimasi pradėti Armstrongo skrydžių tyrimų centre Kalifornijoje.
„AeroEnvironment“ partnerystė su „SoftBank“ vertinama 65 milijonais dolerių, o NASA už pagalbą bandymams mokama 800 000 dolerių.
Apie komercinę „Hawk30“ projekto pusę kalbėti dar anksti – bandymai gali trukti ne vienerius metus, tačiau jo poreikis – akivaizdus. Paleidus tokį aparatą, daug kartų padidėja belaidžio ryšio aprėptis.
„AeroEnvironment“ kompanijai aukštai skraidantys ir lengvi orlaiviai nėra naujiena. Dalyvaudama NASA rengiamoje NASA Environmental Research Aircraft and Sensor Technology programoje, nuo 1997 metų ši kompanija sukūrė tris saulės energija ir kuro elementais maitinamus dronus.
Paskutinis NASA skirtas bepilotis orlaivis buvo „Helios Prototype“, elegantiškas skraidantis sparnas, platesnis nei Boeing 747 sparnų mojis, bet dėl panaudotų kompozitinių medžiagų svėręs mažiau, nei vienas iš 18-os šio keleivinio orlaivio ratų. „Helios“ tebepriklauso 2001 metais pasiektas beveik 30 km sparnuoto aparato horizontalaus skrydžio aukščio rekordas.
Tačiau NASA vykdytas Saulės energija varomų dronų tyrimas 2003 metais staiga nutrūko, kai atliekant skrydžio bandymus Havajuose, dėl stipraus vėjo „Helios“ sulūžo.
Nors „Google“ ir „Facebook“ analogiškus projektus sustabdė, naujokui teks konkuruoti su „Airbus HALE“ interneto dronu „Zephyr“ ir „Boeing“ subsidijuojamu itin panašios konstrukcijos „Odysseus“. „AeroEnvironment“ svariai padės bendradarbiavimas su NASA. Kosmoso agentūra, pagal kontraktą atliks tris skraidymo bandymus, kurių metu „Hawk 30“ galės pakilti į didesnį, nei 3000 metrų aukštį, ir, jei bandymai bus sėkmingi, šis aukštis galės būti padidintas.
Tik laikas parodys ar kam pavyks įveikti ankstesnių HALE orlaivių prakeiksmą, ir įrengti nuolatinį interneto ryšį stratosferoje.