Vilniaus vairuotojai net ir neįtardami ženkliai prisideda prie to, kad automobiliai sostinės gatvėse riedėtų greičiau, o eismo kliūtys būtų pašalintos sparčiau. Kiek daugiau nei metus sostinės eismo sistemą koordinuojančios SĮ „Susisiekimo paslaugos“ specialistai aktyviai naudojasi išmanios navigacijos „Waze“ duomenimis: jie padėjo efektyviau šalinti susidariusias spūstis, vairuotojams čia daugiau nei tūkstantį kartų skelbta informacija apie eismo sąlygas.
„Automobilių skaičius Vilniuje nuolat auga, o eismas intensyvėja – darbo dienomis sostinėje važiuoja apie 340 tūkst. automobilių. Analizuoti ir suvaldyti tokius srautus sudėtinga, todėl išmanūs sprendimai, tokie kaip „Waze“, mums yra puikūs pagalbininkai dėl kelių priežasčių. Pirmoji – pati programėlė vairuotojus nukreipia į tas gatves, kuriose fiksuojamos mažesnės spūstys. Antroji – jos surenkami duomenys, kurie tiek patiems vairuotojams, tiek mums suteikia naudingos informacijos apie judėjimą mieste, laikinas kliūtis ar eismo įvykius. Žinoma, eismo srautų fiksavimui ir valdymui „Waze“ programėlę vertiname kaip papildomą informatyvų šaltinį“, – sako SĮ „Susisiekimo paslaugos“ Miesto eismo organizavimo departamento vadovas Aleksej Apanovič.
Pasak jo, su bendrovės „Bitė Lietuva“ pagalba „Susisiekimo paslaugos“ praėjusių metų vasarą prisijungė prie specialios „Waze“ programos „Connected Citizens Program“. Per šį laiką įmonės Eismo valdymo centro operatoriai programėlėje pažymėjo daugiau nei tūkstantį kliūčių: kelio darbų, eismo apribojimų, įvykių, sustojusių automobilių ir panašiai.
Be to, vairuotojų fiksuojami duomenys padeda operatyviau reaguoti į susidariusias situacijas: „Mūsų operatoriai kameromis užfiksavę nestandartinę spūstį ne visada mato jos priežastį arba pasitaiko situacijų, kai spūstys susiformuoja ten, kur kamerų visai nėra. Operatyvi informacija iš „Waze“ ir kitų šaltinių padeda greičiau ir tiksliau nuspręsti, kaip efektyviau į ją reaguoti: įvertiname aplinkybes, kurią šviesoforo reguliavimo programą įjungti, kokią informaciją perduoti į švieslentes.“
„Ši programėlė ir įvairių institucijų partnerystės su ja – vienas geriausių šių dienų pavyzdžių, kaip paprastas išmanus sprendimas be didelių pastangų suteikia itin daug naudos. Tą puikiai iliustruoja „Waze“ naudotojų skaičius, kai per pusantrų metų, pradėjus Lietuvos gyventojus aktyviai supažindinti su išmania navigacija, vartotojų skaičius išaugo tris kartus ir siekia kelis šimtus tūkstančių. Vairuotojų nuomone, būtent „Waze“ jiems padeda sutaupyti iki 10 minučių kelionėje“, – sako „Bitės Profas“ Karolis Špiliauskas.
Kaip pastebi K. Špiliauskas, vairuotojai tokie aktyvūs, kad savivaldybėms net nereikia žymėti susidariusių spūsčių: „Tokias kliūtis gatvėse itin operatyviai ir tiksliai sužymi patys vairuotojai ne tik Vilniuje, bet ir kituose didžiuosiuose miestuose. Todėl miestų eismo sistemų koordinatoriai gali susikoncentruoti į kitų problemų fiksavimą ir efektyviau spręsti, kaip optimizuoti miestų eismą.“
„Google“ priklausanti sutelktinių duomenų (angl. crowd-sourcing) principu veikianti išmanioji navigacija „Waze“ realiu laiku rodo situaciją keliuose. Programėlė yra nemokama ir veikia visuose išmaniuosiuose įrenginiuose. Jos naudotojai saugiai, vos keliais paspaudimais gali pranešti apie eismo sąlygas ir kliūtis. Programai apdorojus šią informaciją, vairuotojui pasiūlomas greičiausias maršrutas. „Waze“ mokosi iš vairuotojo įpročių ir tobulina žemėlapius, kurie vėliau pagal tai yra atnaujinami ir „Google Maps“ programėlėje.
Lietuvoje „Bitė“ pradėjo aktyviai populiarinti „Waze“ praėjusių metų pavasarį. Su šio išmanaus sprendimo privalumais bendrovės atstovai supažindino ir įvairias viešojo sektoriaus tarnybas. Pavyzdžiui, Vilniuje „Grinda“ pagal vairuotojų informaciją tvarko duobes miesto gatvėse bei keliuose. Savo veikloje programėlės duomenis naudoja ir Lietuvos automobilių kelių direkcija.