Europos muziejų lankytojai netrukus galės susiplanuoti kultūrinę programą dar prieš išvykdami iš namų ar lipdami į lėktuvą. Tam pasitarnaus išmaniesiems telefonams skirta programėlė „Chess“, apjungianti mobiliąsias, išplėstosios realybės ir vietos nustatymo technologijos, paprastą muziejų paversiančios suasmeninta, interaktyvios ekskursijos erdve.
Akademinių, verslo ir kultūros organizacijų konsorciumas iš Europos šalių pasinaudojo ES investicijomis tam, kad sukurtų ir išplėtotų mobiliąją technologiją, leidžiančią muziejų lankytojams pasinerti į gilesnę pažintį su kultūros objektais. Suasmenintą, interaktyvią patirtį siūlanti išmanioji programėlė „Chess“ (angl. „Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal Interactions and Storytelling“) siekia prikelti praeitį, kultūros ir istorijos paveldą paversti lengvai suprantamu ir patraukliu.
„Gidų vedamos ekskursijos muziejuose yra vienodos, standartizuotos, o lankytojai jų metu lieka pasyvūs. Su „Chess“ programėle apsilankymas muziejuje tampa panašus į žaidimą, į kurį lankytojai aktyviai įsitraukia, taip pažindami kultūros paveldą. Lankytojams suteikiama ne statiška, o dinamiška informacija – jie yra truputį erzinami ar priverčiami spręsti užduotis“, – sakė projektą koordinuojančios Prancūzijos bendrovės „Diginext“ atstovas dr. Olivieris Baletas.
Programėlės autoriai siekė, kad apsilankymas muziejuje ilgam įsirėžtų į atminį. Tam jie sukūrė kelias inovatyvias priemones, kurios yra aiškios ir suprantamos lankytojams. Tuo pačiu šiomis priemonėmis gali lengvai naudotis ir kultūros objektų darbuotojai, norintys sukurti išskirtines ekskursijas.
Norėdami susikurti asmeninę ekskursiją, lankytojai turi užpildyti apklausos anketą internete, nurodydamas savo pomėgius ar dalykus, kurių nemėgsta. Muziejams šis įrankis leidžia sukurti įvairias apklausas, kuriuose galima derinti uždaro ir atviro tipo klausimus, pagal kuriuos yra nustatomas lankytojo tipažas ir jam priskiriamas virtualus gidas.
Remdamiesi lankytojo pateiktais duomenimis muziejų darbuotojai gali patogiai sukurti skirtingas virtualias ekskursijas su daugialypės terpės integracija. Dar viena projekto metu sukurta priemonė lankytojui pateikia jam sukurtą ekskursiją ir realiu laiku, reaguodama į vartotojo daromus pasirinkimus, ją adaptuoja prie individualių poreikių. Tuo pačiu metu programa nuolat atnaujina vartotojo anketos duomenis, kurie gali būti panaudoti jam apsilankius kitame muziejuje.
Antraip nei įprasti muziejų gidai, išmanioji programėlė „Chess“ pateikia unikalias ekskursijas, kuriose didžiausias dėmesys atkreipiamas į objektus pagal lankytojo pomėgius ar nuotaiką tuo metu. Programėlėje taip pat galima pasirinkti, pateikiamos informacijos detalumą. Ekskursijos gali būti papildomos vaizdo medžiaga, išplėstosios realybės technologija sukurtomis priemonėmis ir trumpais žaidimais. Kai kada išmaniojo prietaiso ekrano muziejų eksponatai netgi patys prabyla ir kviečia lankytojus pabendrauti.
Išeidami iš muziejaus lankytojai gali įsigyti suvenyrų, pavyzdžiui, vizito nuotrauką ar jų pačių ekskursijos vaizdo klipą, kurį galima peržiūrėti muziejaus svetainėje.