Lėktuvų gamintoja „Airbus“ ketina kurti naują skrydžio duomenų perdavimo sistemą, kuri leistų atsisakyti vadinamųjų „juodųjų dėžių“.
Tai lėktuvuose esantys automatinio įrašymo įrenginiai, fiksuojantys svarbiausius skrydžio parametrus ir su lėktuvo valdymu susijusią informaciją, kuri galimos katastrofos atveju leistų nustatyti jos priežastis, skelbia „The Register“.
„Airbus“ generalinis direktorius Thomas Endersas pareiškė, kad vienas iš svarstomų alternatyvių duomenų fiksavimo variantų – skrydžio metu juos realiuoju laiku siųsti į dirbtinį Žemės palydovą. Pasak jo, panaši sistema jau naudojama techninei lėktuvų kontrolei: duomenys iš lėktuvo per palydovą operatyviai perduodami antžeminėms techninės priežiūros tarnyboms.
Lėktuvuose naudojamas automatinio skrydžio duomenų įrašymo įrenginys. „Scanpix“ nuotr.
„Juodųjų dėžių“ atsisakymas padėtų išspręsti svarbią problemą – kartais po katastrofų būna sunku surasti automatinio registravimo įrenginius. Paskutinis toks atvejis nutiko šią vasarą, kai bendrovės „Air France“ lėktuvas A330 nukrito į Atlanto vandenyną. „Juodųjų dėžių“ ištraukti nepavyko, nes vandenyno gylis toje vietoje siekia apie 5 kilometrus.
Manoma, kad lėktuvų skrydžių duomenys realiuoju laiku galėtų būti siunčiami į globalios aprėpties „Iridium“ sistemos palydovus. Specialistams tereikia išspręsti palyginti siauro radijo dažnių diapazono, kuris palydovų naudojamas duomenims perduoti, problemą. Ją tikimasi įveikti sukūrus efektyvią duomenų glaudinimo technologiją. Pasak „Airbus“ atstovų, naujoje skrydžio duomenų perdavimo sistemoje turėtų būti ir balso telefonijos kanalas, kuriuo lėktuvų ekipažai galėtų naudotis kaip palydoviniu telefonu, ir „raudonojo mygtuko“ signalizacija, akimirksniu pranešanti apie lėktuvo užgrobimą ar kitą rimtą ne techninio pobūdžio pavojų.