Dirbtinį intelektą (DI) galima išmokyti įvairiuose vaizduose įžvelgti detales, kurių žmogaus akis nemato. Visai neseniai dirbtinio intelekto neuroninis tinklas nustatė neįprastą Rafaelio paveikslo bruožą – vieną iš jame esančių veidų priešė ne Rafaelis, skelbia „ScienceAlert“.
Klausimų sukėlusi detalė yra šventojo Juozapo veidas, matomas „Madonna della Rosa“ (liet. „Rožės Madona“) vadinamo paveikslo viršutiniame kairiajame kampe.
Mokslininkai ilgai diskutavo, ar paveikslas yra Rafaelio originalas, ar ne. Nors norint nustatyti meno kūrinio kilmę reikia įvairių įrodymų, naujas, dirbtinio intelekto algoritmu grįstas analizės metodas, panašu, palaiko tuos, kurie mano, kad bent kai kurie potėpiai yra daryti kito dailininko ranka.
Jungtinės Karalystės ir JAV mokslininkai sukūrė specialų analizės algoritmą, pagrįstą šio italų genijaus kūriniais, dėl kurių autorystės klausimų nekyla.
„Taikydami giliąją analizę, pasitelkėme autentiškų Rafaelio paveikslų nuotraukas, padėjusias išmokyti kompiuterį labai detaliai atpažinti jo stilių – teptuko potėpius, spalvų paletę, šešėlius ir kiekvieną kūrinio aspektą“, – aiškina matematikas ir kompiuterių mokslininkas Hassanas Ugailas iš Bredfordo universiteto Jungtinėje Karalystėje.
Mašininio mokymosi procesams paprastai reikia daugybės pavyzdžių, o jų ne visada įmanoma rasti, kai kalbama apie vieno menininko darbus. Šiuo atveju tyrėjai modifikavo „ResNet50“ vadinamą „Microscoft“ sukurtą neuronų tinklą, kartu taikydami „Support Vector Machine“ vadinamą tradicinį mašininio mokymosi metodą.
DI nustatė, kad Madona, Kūdikis ir šventasis Jonas yra nutapyti Rafaelio ranka, tačiau apie šventąjį Juozapą to pasakyti nebūtų galima. Tyrėjai pažymi, kad ankstesnėse diskusijose dėl paveikslo autentiškumo buvo atkreiptas dėmesys į tai, jog šventojo Juozapo veidas yra nutapytas prasčiau nei kitų paveiksle esančių asmenų.
„Kai patikrinome „Madonna della Rosa“ kaip vientisą kūrinį, rezultatai nebuvo įtikinami, – sako H. Ugailas. – Tada išanalizavome atskirus paveikslo fragmentus ir paaiškėjo, kad nors didesnė kūrinio dalis tapyta Rafaelio, Juozapo veidas greičiausiai yra kito dailininko darbas.“
Ketvirtąjį veidą galėjo nutapyti vienas iš Rafaelio mokinių Giulio Romano, tačiau tai jokiu būdu nėra patvirtinta. Šis tyrimas yra dar vienas šiuolaikinių technologijų – šiuo atveju, dirbtinio intelekto – taikymo, atskleidžiant klasikinių paveikslų paslaptis, pavyzdys.
Tyrimas: https://heritagesciencejournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40494-023-01094-0