Kinijos mokslininkai sukūrė „sparno žemėje“ (wing-in-ground -WIG) lėktuvą, kuris gali nuskristi didelius atstumus būdamas vos kelių metrų nuo vandens paviršiaus atstumu. Lėktuvas gali skristi pakilęs vos puse metro virš vandens ir pasiekti iki 300 km/h greitį, o kylant į jį gali būti sutalpinta iki 4 tonų krovinio.
WIG lėktuve panaudojamas reiškinys, vadinamas „žemes efektu“, pasireiškiančiu lėktuvui skrendant arti žemės.
Kai aukštis prilygsta maždaug pusei atstumo tarp sparnų galų, žemė panaikina paskui lėktuvą susidarančius oro sūkurius, kurie sulėtina lėktuvą. Dėl to gali būti skrendama kur kas greičiau, padidėja lėktuvo keliamoji galia.
Tongji universitete Šanchajuje lėktuvą sukūrusios mokslininkų grupės atstovas Xu Zhengyu tvirtina, kad lėktuvas yra toks pat saugus, kaip ir laivas, tik kur kas greitesnis. „Jis gali nešti kur kas daugiau svorio nei įprasti lėktuvai, tačiau kainuoja perpus pigiau ir naudoja perpus mažiau kuro“, - sakė mokslininkas.
Kinijos dienraščiai praneša, kad Tongji universitete sukurtas lėktuvas dėl žemės efekto išnaudojimo turėtų sunaudoti tik trečdalį tokio paties dydžio įprastų lėktuvų naudojamo kuro.
Iki 2013 metų Tongji universitetas planuoja sukurti 50 vietų WIG lėktuvą, o iki 2016 ar 2017 metų turėtų atsirasti ir prototipai, galintys pakelti nuo 200 iki 400 tonų krovinio. Xu Zhengyu teigimu, tokie lėktuvai galėtų būti naudojami karinėms reikmėms, taip pat pasienio apsaugai.
WIG yra vienas iš trijų eksperimentinių lėktuvų, kurių kūrimą palaimino Kinijos Valstybinė mokslu ir technologijos komisija bei Nacionalinės gynybos pramonė.
Tačiau Kinijos naujienų agentūra praneša: „Kinijos Civilinės aviacijos administracija dar nepatvirtino tokiame aukštyje skraidančių aparatų aviacijos taisyklių, o tai gali būti problema“.
Šaltojo karo metais Rusijos kariuomenė taip pat buvo sukūrusi milžinišką WIG tipo lėktuvą, vadintą ekranoplanu. Jis buvo apie 100 metrų ilgio ir galėjo pakelti 540 tonų bei skristi 400 km/h greičiu.